dinsdag 1 augustus 2017

Pindarotsjes maken met kinderen

Het is heel eenvoudig en leuk om samen met kinderen pindarotsjes te maken. Ons zoontje doet sinds kort geen middagslaapje meer, dus heb ik vorige week 's middags samen met hem pindarotsjes gemaakt.

Benodigdheden:
(Pel) pinda's ongezouten
Reep chocola

Bereiding:
Ik had nog een zak pel pinda's liggen dus die hebben we eerst aan de eettafel samen gepeld en ik sneed ze op een snijplankje in kleine stukjes. Je kunt ook gewone ongezouten pinda's gebruiken, dan ben je sneller klaar.
Hierna gingen we chocola smelten. Ik bracht in een grote pan water aan de kook en daarin deed ik een kleine pan met daarin de reep chocola. Mijn zoontje roerde voorzichtig met een lepel door de chocola, dit ging heel goed:


Toen de chocola helemaal was gesmolten deden we de stukjes pinda er bij en dan weer roeren:


Als alle stukjes pinda's er goed doorheen zijn geroerd neem je elke keer een lepel van het pinda-chocola mengsel en dit 'kwak' je op een ondergrond. Als ondergrond kun je het beste een stuk bakpapier gebruiken of zelfs gewoon A4 papier kan ook. Wij gebruikten snijplanken, maar het is lastig om ze daar later van af te snijden, dus de volgende keer gebruik ik ook gewoon papier of bakpapier.


Daarna plaats je ze een tijdje in de koelkast totdat ze mooi hard zijn geworden. Dit duurt in ieder geval wel een uur.


Hierna gingen we even de spullen opruimen en afspoelen. Natuurlijk werd ook de lepel met chocola goed 'schoongemaakt':


Toen de pindarotsjes hard waren haalden we ze uit de koelkast. Als het nodig is kun je ze eerst weer een heel klein beetje zacht laten worden en hierna kun je ze voorzichtig van de ondergrond verwijderen zodat ze niet breken.

De volgende dag deden we een paar rotsjes in plastic folie met raffia en een labeltje eromheen. Zo heb je gelijk een leuk klein cadeautje om weg te geven:


4 opmerkingen:

  1. Ze waren heel lekker (ze zijn nu op)�� Dikke knuffel voor lieve Kaleb ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk! Ik heb dat ook ooit gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Welke chocola gebruikte jij hiervoor? :-) Zo'n eenvoudig maar superleuk 'bakseltje' zelfs voor de kleinsten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is zo!
      Je kunt er alle chocola voor gebruiken, ik gebruikte gewoon een reep melkchocola die ik nog had liggen.
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!