dinsdag 4 juni 2019

Over mijn zwangerschap en meer....


Ontzettend blij en dankbaar zijn we dat we ons derde kindje verwachten! Net als in de vorige zwangerschappen is het lichamelijk behoorlijk zwaar met onder andere heftige misselijkheid en andere zwangerschapskwaaltjes. Inmiddels ben ik ruim over de helft en gaan dit soort kwaaltjes gelukkig wel wat beter.

Daarbij hebben we de afgelopen weken veel meegemaakt. Ik weet dat sommigen van jullie trouw zijn in het lezen van mijn blog en graag meeleven, dus daarom wil ik hierover in dit bericht het een en ander delen. 

Een tijdje geleden merkte ik dat ik steeds minder goed kon zien. De verloskundigen dachten dat dit een zwangerschapskwaaltje was en ik was daardoor gerustgesteld. Het werd de weken daarna wel steeds erger en ik had ook erge hoofdpijn. Daarbij kreeg ik ook nog last van sterretjes die voor mijn ogen rond dwarrelden. Op een gegeven moment werd het zo erg dat ik eigenlijk bijna niets meer kon zien. Ik heb toen epileptische aanvallen gehad en ben per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar volgden allerlei onderzoeken en toen bleek dat ik een paar maanden geleden een herseninfarct heb gehad. Dit infarct heeft een klein gebied van mijn hersenen beschadigd en dit is precies het gebied waarmee mijn ogen worden aangestuurd. Bij dit gebied is epileptische prikkeling ontstaan, wat zorgde voor de dwarrelende sterretjes voor mijn ogen en de epileptische aanvallen.

Inmiddels ben ik al weer een paar weken uit het ziekenhuis en gaat het naar omstandigheden redelijk goed. Ik heb medicijnen die de epilepsie onderdrukken en ook niet schadelijk zijn voor het kindje. Ook slik ik bloedverdunners om de kans op nog een herseninfarct zo klein mogelijk te maken. Mijn zicht is enorm opgeknapt, volgens mij helemaal hetzelfde als voor het infarct. Dit komt omdat ik nog jong ben en de hersenen dan al snel andere weggetjes vinden om ervoor te zorgen dat ik toch goed kan zien. Nadat ik uit het ziekenhuis kwam merkte ik wel dat ik qua energie weer helemaal overnieuw moest beginnen. Het is heel erg belangrijk om goed mijn grenzen te bewaren en genoeg rust te nemen. Gelukkig zijn er heel veel mensen die me praktisch helpen door te koken, op te passen, boodschappen te doen enz. Het is soms moeilijk om deze taken uit handen te geven, maar tegelijkertijd ben ik ook dankbaar voor al die lieve mensen die voor ons klaar staan.

Emotioneel heb ik ook wel het een en ander te verwerken. De oorzaak van het herseninfarct is niet gevonden, alles wat ze konden onderzoeken is onderzocht en daar is niets uitgekomen. Sommige artsen noemen het: 'puur toeval'. Maar zelf ben ik erg dankbaar dat ik mag weten dat het niet 'puur toeval' is geweest. Er is een God Die weet wat Hij doet en alles in Zijn hand heeft. Ook al weet ik zelf niet goed waarom dit is gebeurd en dat is soms wel moeilijk. Ik heb daarover een aantal weken geleden wel een beetje in de knoop gezeten. Menselijkerwijs gesproken is het niet heel handig dat ik dit infarct heb gekregen. Ik ben zwanger, ik heb twee kinderen van 2 en 4 en een lieve man en daar wil ik graag goed voor zorgen. Waarom gebeurt dit dan? In een preek die ik die periode hoorde werd gezegd: 'Overgave en toewijding is altijd het antwoord waar God op wacht.' Dat was voor mij een antwoord. Ik mag het loslaten en overgeven. Zelfs als ik er nooit achter zal komen waarom dit gebeurd is. God zegt: 'Laat los en weet dat Ik God ben.' Als bevestiging las ik ook nog eens in het prachtige boekje 'Lijden is niet voor niets' van Elisabeth Elliot. Zij schrijft: 'Onze taak is eenvoudig: eenvoudigweg vertrouwen, eenvoudigweg gehoorzamen, en de moeilijkheden overlaten aan de Schepper van het heelal.' Dus dat is wat ik nu steeds probeer te doen en ik merk dat dit me steeds meer rust geeft van binnen. Overgave aan de Heere geeft vrede. Ik ga met kleine stapjes vooruit en weet dat God voor me zal zorgen, nu en ook in de toekomst.

Soms voel ik me nog wel verdrietig om wat er gebeurt is en dat is denk ik ook heel normaal. Het kost tijd om het te verwerken. Maar ik merk dat ik vooral ook ontzettend dankbaar ben. Het had zoveel erger kunnen zijn. Ik had bijvoorbeeld in een rolstoel kunnen zitten als een ander gebied van mijn hersenen was aangetast. Voor zover ze kunnen zien is ook alles goed met de baby en daar zijn we natuurlijk ook enorm  blij mee! Verder ben ik ook echt weer heel erg aan het genieten met mijn lieve man en kinderen van alles wat we iedere dag van de Heere krijgen en ook dat ik weer goed kan zien! Ik heb ook weer heel veel zin om te bloggen, we zullen zien wat er van komt. In de eerste plaats wil ik mijn tijd en de energie die ik heb in ieder geval op mijn gezin richten!

Hier nog wat foto's van onze kinderen waar ik erg blij van wordt ;-): 


Bovenstaande foto kreeg ik gratis bij een actie van de Jumbo. Toen de fotograaf hoorde dat ik in het ziekenhuis lag kreeg ik onderstaande prachtige foto op A4 formaat er ook nog gratis bij ;-).


 
 

Als mama een knot heeft, wil dit meisje ook het liefst een knot want dan lijken we een beetje op elkaar ;-).
 
De kinderen mogen voor iedere week dat de baby weer een week gegroeid is een sticker uitkiezen en opplakken op deze stickerkalender. Het is iedere week weer een klein feest en ze krijgen er op deze manier ook iets meer zicht op hoe lang het nog duurt voor de baby komt.

16 opmerkingen:

  1. Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap! Altijd weer zo'n wonder. Maar sjonge wat een heftig nieuws daarnaast. Ik denk dat je de juiste instelling hebt, maar weet ook uit ervaring dat dat niet altijd meevalt. Ik wens je het allerbeste!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Rianne,
      Dankjewel! Het valt inderdaad niet altijd mee, dat klopt. En ja, ik kan me heel goed voorstellen dat jij daar ook ervaring mee hebt! Laten we blijven vertrouwen op Hem!
      Liefs Annemarie

      Verwijderen
  2. Gefeliciteerd met je zwangerschap en de komst van een derde kindje. Ik reageer eigenlijk nooit maar nu moet ik van mezelf. Ik ken nl iemand die ook in de zwangerschap een herseninfarct had en zelfs in coma is geraakt. Bij haar is verder onderzoek gedaan en gebleken is dat zij niet meer zwanger mag raken van een jongen. Wel van een meisje dus dat geeft geen problemen en heeft zij er ook nog 3 van gekregen. Wat de link precies is weet ik niet meer. Maar misschien toch wel een idee om dit eens te vragen als je weer bij de arts bent? Verder wens ik jou een mooie zwangerschap en tel maar af om dit nieuwe kleine wondertje te verwelkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn Coby dat je dit keer even hebt gereageerd. Ik heb er nog nooit eerder van gehoord, maar ik zal dit voor de zekerheid eens navragen!
      Hartelijke groetjes Annemarie

      Verwijderen
  3. Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! En wat een prachtige kinderen heb je, mooie foto's zeg.
    Heel veel sterkte toegewenst met je herstel en wat een wonder inderdaad dat je weer zo opknapt. Ook al weten we soms niet waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren/gaan, we mogen alles in Zijn handen leggen. Hij zorgt voor ons, elke dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Annemarie, wat een verhaal, zeg... Lijkt me inderdaad moeilijk om te verwerken! En dan jezelf, maar ook je man en kinderen aan de Heere toe te vertrouwen. Het mooiste en veiligste plekje dat er is, maar het vraagt wel totale overgave en dat lijkt me toch wel moeilijk, hoor! Ik zal voor jou en jullie allemaal bidden! Hoe was het voor de kinderen? Ook een heftige tijd voor hen... Wat worden ze al groot, zeg! Gefeliciteerd met je zwangerschap en Gods zegen, kracht en nabijheid gewenst!
    Hartelijke groeten van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marjet,
      Dankjewel! Totale overgave is inderdaad moeilijk, het gaat bij mij ook niet vanzelf hoor! 't Is dagelijks een nieuwe keuze met vallen en opstaan uit de kracht van Hem. En soms ben ik ook verschrikkelijk aan het piekeren en wil ik alles zelf vasthouden en gaat het helemaal de verkeerde kant op. Maar uiteindelijk is het wel wat ik wil: overgave aan Hem, wat dat is het allerbeste en geeft rust! Dus ik kom er toch wel elke keer op uit.
      De jongste had weinig door van alles wat is gebeurt, de oudste meer dan we eerst dachten... Heel fijn dat ik nu weer thuis ben en alles weer 'gewoon' voor hen is.
      Hartelijke groet Annemarie

      Verwijderen
  5. Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap, Annemarie. Wat een zegen en wonder weer!
    Maar wat een moeilijkheden hebben jullie de laatste tijd ook meegemaakt. Ik kan me voorstellen dat dat veel verdriet en vragen oproept! Wat een troost om dan toch te mogen weten dat het de Heere niet uit de hand loopt.
    Ik moest tijdens het lezen van je blog denken aan de eerste vraag en het antwoord van de Heidelbergse Catechismus: ‘Wat is uw enige troost in het leven en sterven? Dat ik met lichaam en ziel, in het leven en sterven, niet mijn maar mijn getrouwe Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben, die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomen betaald (..) heeft en mij zo bewaart , dat zonder de wil van mijn hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan (...).
    Ik hoop dat je deze troost steeds weer mag ervaren en aangrijpen als je het moeilijk hebt. Het allerbeste!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Ariëtte,
      Wat mooi: 'Zonder de wil van mijn hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan..' Zo is het echt.
      Ik weet nog dat ik deze catechismus vraag uit mijn hoofd moest leren in groep 8 van de basisschool, prachtig!
      Liefs Annemarie

      Verwijderen
  6. Van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap. En dank je wel voor je openheid.

    Ik moest aan de naam van je blog denken, Annemarie. Geborgen bij God. Bracht deze hymn in mijn herinneringen:

    Who dwells within His most secret place
    Is never far from His blessed grace
    ‘Neath His great shadow all will be well
    No better place now for us to dwell

    Refrain

    The secret place of God Most High
    The shadow of our mighty King
    The dwelling place where angels cry
    Is where our praise will forever ring

    Fear not the terror that comes at night
    Nor flaming arrows by morning light
    His truth is always our sword and shield
    Against His power, all foes must yield

    Refrain

    A thousand fall now at ev’ry side
    Ten thousand more may have yet to die
    Yet plague and sword can
    Ne’er kill the soul
    His angels guard us now safe and whole

    Refrain

    Refuge and fortress for all who trust
    No safer pasture for men of dust
    ‘Neath wings and feathers of Holy Lord
    No greater comfort can He afford

    https://www.youtube.com/watch?v=sF8j1zdkNFY

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Aritha,
      Wat mooi, ik houd echt heel erg van dit soort muziek en prachtige, bemoedigende woorden!
      Ik heb hem nu als achtergrondmuziek opstaan ;-).
      Liefs Annemarie

      Verwijderen
  7. Mooi om te lezen hoe je ondanks alles in God je rust vindt. In Zijn armen zijn we veilig hoe de weg ook gaat! Van harte samen Gods zegen in alle dingen.
    Dat stukje van Elisabeth Elliot raakte me, en was ook voor anderen aan wie ik het doorgaf tot veel troost en zegen. Het is zo waar!
    Hartelijke groet van een meelezer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, mooi hè. Fijn dat je het ook weer aan anderen kon doorgeven!
      Hartelijke groet Annemarie

      Verwijderen
  8. Hoi Annemarie. Ik lees je blog altijd graag en schrok dan ook erg van dit bericht. Ik wil je heel veel kracht en liefde toewensen; ik hoop dat je deze gebeurtenis een plekje kan geven en je weer vol vertrouwen mag uitkijken naar de toekomst. Wat heb ik een bewondering voor de manier waarop jij je kunt overgeven aan God... Wat een wonder dat jullie weer gezegend mogen worden met nog een mooi, gezond kindje. Gelukkig maken jullie het beiden goed. Ik ben benieuwd of het een broertje of zusje is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ashley,
      Dankjewel voor je reactie! Die overgave gaat dus niet altijd vanzelf hoor moet ik eerlijk zeggen (zie mijn reactie aan Marjet). Maar ik wil het wel graag steeds weer leren.
      Wij kijken ook erg uit naar ons kindje!
      Liefs Annemarie

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!