vrijdag 31 mei 2019

Zingen met je kinderen

Afgelopen weken ben ik vaker bewust mooie liederen aan het zingen met mijn kinderen. Ons meisje zingt heel graag en leert heel snel hele coupletten van liederen uit haar hoofd. In een boek las ik over een moeder die met haar kinderen ging zingen als ze ruzie hadden. Ze ging dan tussen hen in zitten, met aan iedere kant een kind. De kinderen werden op deze manier vaak weer rustig zodat de ruzie snel weer was opgelost.

Wanneer je je soms wat somber voelt kan zingen over de Heere ook heel goed helpen! Door je gedachten op Hem te richten kun je weer vervuld worden van Zijn blijdschap en nabijheid.

Je kunt eigenlijk op allerlei momenten in huis zingen met de kinderen. Op vaste momenten van de dag, maar ook gewoon tussen alle bezigheden door en ongepland. Bijvoorbeeld:
- Tijdens het stoffen, strijken, koken of ander huishoudelijk werk als de kinderen om je heen drentelen
- Na het eten
- In de auto
- Voor het slapen gaan
- Nadat je een ruzie hebt uitgepraat
- Een vast moment in de week (bijvoorbeeld op zondag)
- Je kunt ook samen een lied voor iemand oefenen en dat voor diegene zingen (bijvoorbeeld voor papa voor vaderdag ;-))
- Wij zingen vaak met de kinderen als ze ongehoorzaam zijn geweest. We bidden dan eerst en vragen om vergeving. Daarna zingen we: 'Heer' Uw bloed dat reinigt mij'
- Je kunt ook een mooie cd opzetten en dan meezingen

Toen Kinga Bán nog leefde zong ze altijd een psalm voor haar kinderen voordat ze gingen slapen. Ze maakte hiervan een prachtige psalmenmedley, die ik al eerder in een ander bericht plaatste. Maar nu is er een opname gemaakt waarmee ze de psalmen samen met haar kinderen zingt en die vind ik persoonlijk nog mooier:


5 opmerkingen:

  1. Dag Annemarie,

    Wat mooi om zo samen met je kinderen te zingen! Ik herinner me dat mijn moeder vroeger ook wel zong onder het huishoudelijk werk, psalmen. Dat voelde altijd heel fijn op de één of andere manier... Ze is nu 82 en ze woont bij mij. Ze zingt niet meer hardop, maar je kinderen zullen jouw zingen vast ook niet meer vergeten! Ik heb zelf geen kinderen, maar ik zing wel graag. Laatst zelfs in de auto toen ik als mantelzorger 's nachts naar de apotheek moest. Was toch nog een fijn ritje, want God voelde zo dichtbij!

    Bedankt voor het delen en laten we maar blijven zingen tot eer van God!

    Groetjes van Marjet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat mooi Marjet, we blijven zeker zingen! Ieder op ons eigen plekje!
      Liefs Annemarie

      Verwijderen
  2. Prachtig hè, hoe snel (jonge) kinderen liedjes oppikken en kunnen meezingen.
    Wat mooi om (ook) te zingen na ruzie of ongehoorzaamheid (en natuurlijk ook op al die andere momenten).

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!