donderdag 2 november 2017

Lezing van Elisabeth Elliot over opvoeding en gezin


Van een vriendin kreeg ik onderstaand filmpje doorgestuurd van Elisabeth Elliot over opvoeding en gezin. Elisabeth is een van mijn lievelingsschrijfsters en ik heb in een eerder blogbericht al eens over haar prachtige boek 'Wees stil mijn ziel' geschreven. Inmiddels mag ze bij de Heere zijn, maar ze heeft heel veel waardevolle boeken en lezingen nagelaten. De lezing is in het Engels, maar ik vind het heel goed te volgen en ik ben helemaal niet zo goed in Engels. De gezinsbeelden die te zien zijn komen uit het gezin van Valerie, de dochter van Elisabeth. Voor diegenen die Engels echt lastig vinden heb ik onder het filmpje wat van mijn aantekeningen geplaatst die ik tijdens het kijken heb gemaakt. Maar voor een goed en volledig beeld raad ik je van harte aan om de hele lezing te kijken!


* Je daden zijn veel belangrijker voor kinderen als je woorden: ze kijken wie je bent en wat je doet. Laten zien is dus het belangrijkst: vertel het, maar laat het ook vooral zien! Laat zien dat jij de Heere God liefhebt.
* Elisabeth noemt een aantal kenmerken van haar moeder die ze heel belangrijk vind voor een vrouw: netjes, vrouwelijk, punctueel, beheerst en toegewijd.
* In een Godvruchtig huisgezin zijn deze 3 elementen heel belangrijk:
      1. Liefde
      2. Vertrouwen
      3. Gehoorzaamheid
Deze 3 elementen zijn ook belangrijk in onze relatie naar de Heere toe: we hebben Hem lief, vertrouwen Hem en gehoorzamen Hem. Zo moet het ook zijn in de relaties binnen het gezin.
* Een familie is godvruchtig als ze Christus gecentreerd is en tot stand gebracht door God.
* God maakte jou de moeder van je kind, Hij gaf je die autoriteit.
* Niemand heeft op zo'n lange termijn zoveel tijd en invloed op je kinderen dan jijzelf als ouder. En de Heere heeft je die tijd en invloed gegeven!
* De Heere Jezus zegt dat wie Hem liefheeft Zijn geboden doet. God liefhebben uit zich dus in doen wat Hij zegt. Zo is het ook in de relatie met de ouders en kinderen. De test van liefde is gehoorzaamheid, ook voor de kinderen naar de ouders toe. Daarom is gehoorzaamheid enorm belangrijk.
* De manier waarop jonge kinderen bij hun ouders de liefde, het vertrouwen en de eis om te gehoorzamen zien en ervaren is hun eerste proef van wat het betekent om God lief te hebben, te vertrouwen en te gehoorzamen.
* Het is belangrijk dat je niet alleen op zondag, maar 7 dagen in de week Christen bent en dat je dit laat zien aan je kinderen.
* Wanneer je liefde voor God hebt ben je bereid ook offers voor Hem te geven. Zo is het ook in de familie: als je elkaar liefhebt ben je bereid offers voor elkaar te brengen om de rest van de familie te dienen.
* Het is belangrijk dat je je kinderen een hoog respect voor de waarheid meegeeft en dat je niet accepteert dat ze liegen. Elisabeth vertelde dat ze eens 1 keer loog en dat haar moeder haar mond toen met hele vieze zeep spoelde zodat ze echt nooit meer heeft gelogen. En Elisabeth is echt heel dankbaar voor haar ouders!
* Wees consequent in afspraken met tijd binnen je gezin zodat iedereen weet waar hij aan toe is. Maak haalbare afspraken en houd je daaraan. Zeven uur ontbijt is bijvoorbeeld ook zeven uur ontbijt.
* Het is belangrijk om kinderen te leren om stil te zitten. Elisabeth noemt 4 plaatsen waar je dit kunt oefenen: de kerk, de eettafel, de auto en tijdens het familiegebed.
* Er zijn 4 belangrijke principes die helpen en werken bij het waarschuwen van kleine kinderen (ik heb dit meteen uitgeprobeerd bij onze eenjarige: en ja, het werkt!):
       1. Spreek de naam van het kind uit
       2. Maak oogcontact
       3. Praat op een normale toon. Niet heel luid, ook niet in babytaal, maar gewoon duidelijk.
       4. Zeg iets 1 keer. Wanneer ze daarna niet gehoorzamen, heeft dit consequenties.
* Wanneer je waarschuwingen herhaalt dan leer je een kind aan om niet de eerste keer te gehoorzamen en verlies je op een gegeven moment je beheersing en wordt je boos.
* Heb je de controle thuis, dan heb je dat ook op plaatsen waar je heengaat zoals de winkel of visite. Als je thuis geen controle hebt, heb je dit ook niet op andere plaatsen. De controle begint thuis!
* Als het om gehoorzaamheid gaat kun je niet de hele dag door op elke slak zout leggen. Denk en bid daarom samen met je man voor de dingen die je echt belangrijk vind en richt je daarop. Dan kun je juist die dingen ook echt consequent aanpakken en daar de tijd voor nemen.
* Wanneer een kind begint met kruipen is dit een heel belangrijke fase om te beginnen met het aanleren van gehoorzaamheid. Het kind gaat dan ook uittesten welke grenzen je als ouder stelt en het is dan ook echt nodig om grenzen te stellen.
* 'Nee' en 'Kom' zijn de eerste twee belangrijke opdrachten waarin je kleine kinderen kunt oefenen.

16 opmerkingen:

  1. Liefde, vertrouwen, gehoorzaamheid. Wat eenvoudig om te onthouden. Daar ga ik mee aan de slag, voor mezelf als eerste naar de Heere toe, dan naar mijn naasten. Dank je wel voor het delen, ik ga vanavond luisteren naar de lezing (meteen hoed om het Engels een beetje bij te houden hè👍)
    Groetjes van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Foutje, ik bedoelde: goed, en niet hoed😉...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooi dat je hem ook gaat luisteren (inmiddels hebt geluisterd ;-)) Inderdaad bruikbaar voor onszelf, maar je kunt er misschien ook wat mee in de omgang met je kinderen als juf!

      Verwijderen
  3. Mooi om te lezen. Ik heb pas 'Wees stil mijn ziel' weer herlezen en er nog een stukje uit geciteerd op mijn blog. Ze blijft inspirerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leerzame lezing... bedankt voor het delen. Ik kan ook enorm bemoedigd worden door Nancy Campbell van aboverubies.org. misschien voor anderen ook een tip! Op de website aboverubies.org staan veel waardevolle Engelse artikelen en meerdere keren per week een bemoediging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie! Ik lees ook altijd graag het blad van Above Rubies en zal nog eens op de site kijken!
      Hartelijke groet Annemarie

      Verwijderen
  5. Wat mooi...dank je wel! Erg waardevol en mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind veel dingen aan dit stukje mooi en waardevol, maar het idee om je kinderen hun mond te laten spoelen met schoonmaakmiddel als ze liegen vind ik weerzinwekkend en grenst aan kindermishandeling. Volgens mij schaad je dan juist het vertrouwen van je kind en zorg je dat ze gehoorzamen uit angst en dit kan later voor veel problemen zorgen. Natuurlijk mag je straffen, maar ga vooral het gesprek aan en leg uit waarom leugens schadelijk zijn. Zo leert je kind waarom iets niet mag en wordt het geen gehoorzaamheid uit angst, maar een oprechte gehoorzaamheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het zeker met je eens dat het gesprek aangaan ontzettend belangrijk is! Maar de praktijk leert helaas dat dit soms eenvoudigweg niet genoeg is om verkeerde dingen af te leren bij kinderen en dan is het nodig om straf te geven. Ik kan me voorstellen dat je er niet voor kiest om de mond van je kind om te spoelen met zeep, je kunt je kind ook op de gang zetten of iets dergelijks. Feit is wel dat Elizabeth er niets van heeft overgehouden en alles gebeurde in het gezin waar ze uitkwam in liefde en met wijsheid, dus er was naar mijn mening geen sprake van kindermishandeling. Als je de lezing luistert hoor je ook duidelijk dat haar vertrouwen in haar ouders hierdoor absoluut niet is geschaad, ze spreekt juist steeds vol lof en dankbaarheid over hen!
      Hartelijke groet van Annemarie

      Verwijderen
  7. Even een reactie op dat mond spoelen,
    Toen ik vroeger een minder netjes woord zei is mijn mond ook weleens gespoeld met zeep, maar reken maar dat het werkte. Het gaf een duidelijk signaal en ik heb er niks aan overgehouden. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ook bij mij in de kleuterklas (20 jaar geleden) heeft de juf een keer een heel brutaal kind zijn mond met zeep gespoeld. Jonge kinderen hebben soms consequenties nodig die je voelt, aangezien woorden nog vrij weinig zeggen. Er is naar mijn idee een groot verschil tussen de mond spoelen met zeep (niet giftig/gevaarlijk oid, alleen erg vies) en mishandeling. Overigens gaat Elisabeth ook in op de verschillen tussen een opvoedkundige tik en mishandeling in de tweede video van deze serie.

    Hoe kijk jij daar tegenaan Annemarie? Een tik is hier natuurlijk bij wet verboden en ik geef mijn kind ook geen tik. Maar wat is een andere passende consequentie voor een dreumes (14 maanden). Zoals Elisabeth ook zegt, ze snapt het allemaal heel goed. Ze is regelmatig 'bewust ongehoorzaam', althans, ze is erg bezig met ontdekken wat de grenzen zijn en of die grenzen iedere dag en bij zowel papa als mama altijd hetzelfde zijn. Wat doe jij als je jongste niet luistert en je de vier principes die Elisabeth noemt hebt gehandhaafd?
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha San,

      Bedankt voor je reactie! Zeker is er een groot verschil tussen de mond spoelen met zeep of iets giftigs. Bij het laatste kun je inderdaad spreken van mishandeling, dat is verschrikkelijk!

      Hoe ouder kinderen worden hoe meer je met ze in gesprek kunt gaan bij ongehoorzaamheid. Maar bij kleinere kinderen is dit inderdaad nog niet mogelijk. Wij hebben hier een dreumes in huis van 16 maanden. Ze wilde een paar weken geleden bijvoorbeeld (ook nadat we haar duidelijk m.b.v. de vier punten van Elisabeth hadden aangesproken) 's avonds haar eten niet opeten als ze iets minder lekker vond. Een consequentie die hier goed helpt is dan met kinderstoel en al op de gang met de deur naar de kamer dicht. Dit vind ze heel erg en het is heel zielig om haar gehuil aan te horen als ze daar alleen zit, maar inmiddels eet ze wel haar bord leeg en heeft ze er van geleerd! Ook onze driejarige leert ervan als hij een tijdje alleen op de trap moet zitten om na te denken over zijn gedrag.

      Veel zegen en Gods wijsheid in de opvoeding!

      Hartelijke groet Annemarie

      Verwijderen
  9. Voor wie nog meer wil zien van Elisabet Elliot:

    http://www.pdtmedia.com/product-category/elisabeth-elliot-dvd/

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Is er iemand die dit boekje 'wees stil mijn ziel' te koop heeft?

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!