maandag 20 november 2017

(Voorlees)boekentips voor peuters

Hoor ik om me heen soms nog steeds mensen een beetje verzuchten dat ze het jammer vinden dat de zomer weer voorbij is, ik vind het heerlijk de herfst en de winter. Kaarsjes aan,  lekker warm op de bank, zelfgemaakte chocolademelk... ik ben dus een huismusje ;-).

Voorlezen vind ik altijd al heel leuk om te doen, maar nu het buiten kouder en donkerder wordt vind ik het nog leuker om met onze driejarige op de bank te kruipen met een voorleesboek.

Sinds kort gaan we ook af en toe naar de bibliotheek. Eerlijkgezegd schrok ik  best wel van de boeken die ik daar tegen kwam. In veel boeken komt lelijk taalgebruik voor en onderwerpen als echtscheiding, draken, heksen, monsters en trollen zijn heel normaal. Gelukkig zijn er ook echt leuke boeken te vinden, maar het is wel belangrijk om ze even goed in te kijken voor je ze mee naar huis neemt. 

Hieronder een lijstje van leuke en mooie boeken voor peuters die hier zeker in de smaak vallen! De meeste heb ik zelf voorgelezen of lees ik op het moment voor. Als je op de titel klikt, krijg je een link waar je nog meer informatie over het boek kunt lezen.

Prentenboeken

 
Mama's allerliefste
Een leuk prentenboek wat gaat over het muisje Joeri die zich afvraagt of mama wel net zoveel van hem houdt dan van al haar andere muizenkindertjes. Ongeveer vanaf 3 jaar.


Nanoek de kleine ijsbeer
Een prentenboek over kleine Nanoek die op zoek gaat naar de zon. Onderweg beleeft hij allerlei avonturen. Gelukkig komt hij uiteindelijk weer veilig terug bij mama. Vanaf 3 jaar.


14 muisjes verhuizen
Dit prentenboek wordt hier op het moment iedere dag voorgelezen. Het is een Japanse klassieker en voor kinderen vanaf ongeveer 3 jaar. De familie muis gaat naar de andere kant van het bos verhuizen en dat wordt een spannende tocht! Op de eerste bladzijde worden alle muizen bij naam genoemd: 10 muizenkindertjes, papa en mama en opa en oma muis. Op de andere bladzijden kun je ze dan ook steeds opzoeken en door goed te kijken ontdek je van alles over de verschillende muizenkindertjes. Een geweldig verhaal over een spannend avontuur en over elkaar helpen en delen.


Sneeuwsporen
Een prentenboek over Lotte die samen met haar vader een sneeuwpop maakt. Voor de ogen en de mond gebruiken ze noten. Maar wat vreemd, de volgende dag zijn de noten verdwenen... Lotte en papa gaan op zoek naar de notendief! Vanaf ongeveer 3 jaar.



 
Het dekentje van Deesje en Ik wil een huis!
Twee delen over het lieve en eigenwijze konijn Deesje, allebei zo leuk. In het eerste deel is Deesje haar dekentje kwijt en kan ze absoluut niet slapen. Iedereen zoekt mee: maar waar is haar dekentje toch? Klik hier voor een inkijkexemplaar.
In het tweede deel wil Deesje heel graag een huis en daarom plant ze een steen in een pot. Deesje houdt vol dat er een huis komt, maar zal er ooit een huis komen vraagt haar familie zich af? Deze prentenboeken zijn ongeveer vanaf 2 jaar voor te lezen.


Jan Pieter en de gieter
Een prentenboek vanaf drie jaar ongeveer. Jan Pieter heeft een tuin, maar er groeit nog niets... Gelukkig krijgt hij van de buurman een gieter! Op elke bladzijde staan 4 korte regeltjes tekst op rijm. Onze driejarige vond het een geweldig boek. Van Jan Pieter zijn nog meer deeltjes. Die heb ik zelf nog niet gelezen, maar ik verwacht dat die ook erg leuk zijn.

 
Mijn tante had dit boekje gekocht voor onze zoon op de Open Doors dag. Het gaat over Manu uit Irak die een superkoffer heeft gekregen, een Bijbel. Als Manu moet vluchten wil hij heel graag zijn superkoffer meenemen, maar dat vind mama te gevaarlijk. Manu vind dat heel erg en daarom bid hij tot de Heere Jezus en vraagt of Hij voor zijn superkoffer wil zorgen. En dat gebeurt! Dit is een mooi eenvoudig verhaal waarmee peuters vanaf ongeveer drie jaar al voor het eerst kennis kunnen maken met vervolgde christenen. Elke pagina bevat een grote kleurentekening met daaronder een paar regeltjes tekst. Door de aanschaf van het boekje geef je een kind in het Midden Oosten een bijbel cadeau. Een nadeel is wel dat het boekje een slappe kaft heeft, het wordt dus snel kreukelig.
 
Voorleesboeken
 
 
Honderd keer Jos!
Dit boek is echt heerlijk voorlezen! Jos beleeft leuke, herkenbare avonturen. Officieel is dit boek vanaf vier jaar voor te lezen, maar onze driejarige luistert ook al met gemak een heel verhaal uit en vind de ze prachtig. Elk verhaal bestaat uit twee kantjes tekst met een leuke illustratie erbij. 
 
 
Het grote voorleesboek van Sofie
Dit boek heb ik zelf niet helemaal gelezen, maar ik heb het inkijkexemplaar via de link bekeken en erover gelezen en het lijkt me echt een boek om zelf nog een keer aan te schaffen. Het gaat over Sofie, haar zusje Lotte en buurjongetje Bram. Ze beleven allerlei alledaagse kleuterbelevenissen die op een leuke manier zijn verteld. Het is eigenlijk bedoeld om voor te lezen vanaf vier jaar. Hoewel onze driejarige misschien niet alle verhalen precies zal begrijpen, zal hij ze denk ik wel erg leuk vinden en ook de tekeningen die op elke bladzijde aanwezig zijn houden de aandacht erbij.  


Sammie en zijn herder
Dit boek heb ik geleend van mijn zus en nu in huis. Het boek is nog te moeilijk voor peuters. Toch wilde ik het even noemen omdat je het op peuterleeftijd al wel prima samen kunt bekijken en kort zelf in eigen woorden kunt vertellen. Het is een prachtig boek wat gaat over de Heere Jezus als de Herder uit psalm 23. Heel psalm 23 wordt door middel van een verhaal over twee schapen uitgelegd. Elk hoofdstuk eindigt met een aantal Bijbelteksten om over door te praten die passen bij dat hoofdstuk. Hieronder twee filmpjes waarin het boek in het Engels wordt verteld met de bijbehorende platen uit het boek erbij: 

 
 
Informatieboekjes
 
Wat ik erg leuk vind aan de bibliotheek zijn de informatieboekjes! Daarvan hebben ze er een hoop over allerlei onderwerpen en zeker ook voor peuters erg leerzaam. Bij ons in de wijk wordt op het moment de straat opgehoogd en zien we sjofels en allerlei apparaten voorbij komen en onze zoon kijkt zijn ogen uit. Dit boekje over het bouwterrein is dan erg leuk om te lezen! (Zo leer ik meteen zelf ook nog het een en ander over dit soort machines wat ook wel handig is ;-))
 
 
Ook boekjes over dieren, de natuur of andere onderwerpen waar je kind zich op dit moment in interesseert zijn leuk om mee te nemen!
 
Kinderblad


We kregen pas een stapeltje Bim Bams, het christelijk kinderblad wat als bijlage bij de GezinsGids wordt uitgegeven. Onze zoon vind het erg interessant om hier plaatjes in de kijken en de verhaaltjes met plaatjes van bijvoorbeeld Bram en Sam vind hij al erg leuk.

Kinderbijbels
 
 
Deze kinderbijbels worden hier elke dag gelezen na het eten en ik lees er graag uit voor. Zowel onze driejarige en eenjarige luisteren geboeid. Het is èèn van de Kinderbijbels voor peuters die ik het meest Bijbelgetrouw vind en met fijn veel kleurentekeningen zodat de aandacht er goed bij blijft!
 
 
Van deze serie hebben wij 'Wat een wonder' gekregen als kraamcadeautje voor onze oudste. Dit is en boekje waarin Bijbelverhalen in korte, duidelijke zinnetjes worden verteld met op elke pagina wel een plaatje. Wat mooi is, is dat elke vertelling eindigt met een psalm. Verder hebben alle pagina's een harde kaft, dus het is ook goed door te bladeren voor wat hardhandige peuters ;-). Voor zover ik weet kent deze serie maar drie deeltjes, het aantal Bijbelverhalen is dus beperkt.  

Luistercd's
 
 
Wat ook erg leuk is voor de wat donkere en koude dagen van het jaar zijn luistercd's. Kijk bijvoorbeeld eens op deze handige link van de Pelgrim Luisterboeken. Je kunt daar bovenaan de leeftijd aanklikken van je kind en dan krijg je allerlei luistercd's de zien. Ook voor peuters is er al genoeg te vinden!
 
Heb je zelf nog een tip voor een mooi of leuk (voorlees)boek dan hoor ik het graag! En... geniet van het samen lezen ;-)!

19 opmerkingen:

  1. Ik ben het helemaal met je eens Annemarie: de herfst is een heerlijk seizoen om lekker te lezen op de bank! Leuk dat je met jullie kinderen ook al zo boeken bezig bent!
    Het boek 'Sneeuwsporen' heb ik zelf ook: erg leuk. En de boekjes over Sofie zijn echt een aanrader. Ik heb ze destijds voorgelezen toen ik juf was van groep 1. De kinderen (en ikzelf) hebben ervan gesmuld. De humor in de verhalen snapten ze nog niet altijd, maar ze genoten sowieso van de verhalen.
    Ooit heb ik 'Het boek van Jan-Willem' van Anne de Vries ergens op de kop getikt. Dat was ook een groot succes. Volgens mij is dat boek niet meer nieuw te krijgen, maar wellicht wel tweedehands. Sommige woorden/situatie moet je wel wat aanpassen. Bijv. 'autoped'. Bij het testen of de kinderen dit woord kenden (wat ik al niet verwacht had) dacht een van hen dat dat een ipad was :D.
    Veel leesplezier weer samen met je kinderen. En natuurlijk alleen! Hoewel je daar misschien weinig aan toekomt met twee kleintjes...
    Groetjes, Ariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 'Het boek van Jan-Willem' lijkt me heel erg leuk, even onthouden! De laatste tijd heb ik niet heel veel gelezen inderdaad, maar ik probeer het wel weer een beetje op te pakken de laatste maanden!
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  2. Deesje!!<3 zo leuk.. Wist je dat ik het boek heb gekocht?:) (dus als je het een keer wil lenen..) Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee dat wist ik niet. Maar dat lijkt me inderdaad leuk!
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  3. Ha Annemarie! Ik vind de donkere dagen ook zo heerlijk, daar kijk ik echt naar uit aan het eind van de zomer... Ja, de inhoud van veel boeken is niet zoals de Heere het wil, je schrikt van die woorden en occulte invloeden. Fijn bericht met al die mooie boeken, ze zijn er gelukkig nog wel en zeker het promoten waard! "Superkoffer" lijkt me heel leuk en ach, als die slappe kaft kreukels dan moeten we maar denken aan die Bijbel die een ander kind daarvoor gekregen heeft 😉!

    Geniet van het voorlezen en o ja, ik ben nu een boek aan het lezen dat jij vroeger eens hebt aangeraden: Lijden in Gods hand, door Christa Rosier. Wat inderdaad, bedankt voor de tip!

    Groetjes van Marjet!🍁

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marjet,

      Nog iemand die dus van de herfst en winter houdt ;-).
      Het is al weer een tijd geleden dat ik het boek van Christa Rosier heb gelezen, maar inderdaad erg indrukwekkend; dat weet ik nog.
      Geniet van het lezen tijdens deze donkere dagen!

      Groetjes van Annemarie

      Verwijderen
  4. Heb je ook een tip voor CD's met christelijke (Bijbelgetrouwe) liedjes voor kinderen? Vind het zo moeilijk....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien staat hier wat voor jullie tussen: https://www.sthrecords.nl/muziek/kinderen/ en dan met name 'het mooiste van Hanna Lam en Wim ter Burg'

      Verwijderen
    2. Ha Rianne,
      Ja, ik begrijp het. Vaak is het zo dat de ene helft van de liederen van de cd mooi is en de andere helft niet. Ik vind de de cd Abba Vader van de Ridderkerse kinder en tienerkoren mooi: https://www.muziekweb.nl/Link/DHX0147/Abba-vader
      Ik vraag me alleen wel af of de kinderen alles verstaan wat wordt gezongen.
      Wij hebben nu in deze tijd van het jaar regelmatig de cd 'Een boom vol kerstliedjes' aan. Op deze cd zijn ook bijna alle liederen mooi, op een enkeling na. https://www.gospel.nl/boom-vol-kerstliedjes.html
      Verder luister ik ook bijvoorbeeld gewoon Nederland Zingt met de kinderen erbij. Wel geen speciale liederen voor de kinderen, maar wel mooi als ze dit ook al horen.
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  5. De platenboeken met voorleesverhaaltjes van de Bas-serie zijn erg mooi.
    Ook heel herkenbaar voor het christelijk gezin. Schrijfster Dagmar Stam.
    Alles uit de verhaaltjes is op te zoeken op de plaat en je kan er zelf ook hele verhalen bij bedenken en er met je kind over praten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben hier het eerste deel van, inderdaad heel erg mooi!

      Verwijderen
  6. Bedankt voor deze boekentips! Ik ben laatst voor het eerst voor onze 1 jarige naar de stadsbieb geweest, maar vond het nog erg moeilijk. Zoveel boeken met toverij etc. Gelukkig heeft onze kerk een bieb met ook veel kinderboeken.
    Wij hebben thuis een prentenboek van Martin Waddell (ga je mee kleine beer) wat een groot succes is (zijn nog meer boeken van).
    Verder schijnen de boeken van Pieter Konijn erg leuk te zijn (heb je ook baby en peuterboekjes van) en Jip & Janneke, Dikkie Dik, Kikker en Winnie de Poeh.
    Groetjes,
    San

    PS ik lees al best lang mee, maar ben nooit zo van het reageren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, en voor de echt kleintjes kartonboekjes van Gonnie&Gijsje en Bobbie

      Verwijderen
    2. Leuk dat je dit keer reageert en bedankt voor je tips! 'Ga je mee kleine beer' hebben wij pas ook van de bibliotheek geleend en was hier ook een succes. Ik ga eens kijken of ze Pieter Konijn hebben, dat lijkt me ook wel wat!
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  7. Ja ook wij gaan tegenwoordig naar de bieb en ook ik griezel soms van de heksenboeken en weet ik het allemaal wat in dat vak staat weet je die boeken van Karel zijn ook leuk ..en van Anna..en ook van kikker van max Veldthuis sowieso zijn ze erg fantasierijk op een leuke manier. En leerzaam qua. Emotie en gevoel succes met het zoeken en lezen en tot gauw ..ziens

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Elly,
      Ja, gelukkig staan er ook leuke boeken tussen. De meeste boeken van Kikker zijn hier inderdaad ook geliefd!
      Groetjes en wie weet komen we elkaar nog een keer tegen in de bibliotheek ;-).
      Annemarie

      Verwijderen
  8. Hoi Annemarie,

    Leuk om te lezen! Bij de bieb inderdaad goed opletten. Al vind ik dat bij onze oudste (gr 3) nog lastiger worden... Weinig kinderboeken zonder magie, vloeken ed, helaas. Nu bepaalde schrijvers die we meenemen, andere boeken lees ik alleen voor en mag hij niet zelf lezen. Informatieve boeken zijn hier ook favoriet, en de grote (zoek) platenboeken! Voor peuters vind ik de boeken van Linda Bikker ook leuk!

    Groetjes, Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Joanne,
      Ja, ik kan me indenken dat het lastiger wordt als je kinderen ouder worden. Ze gaan dan ook steeds meer doorkrijgen... Handig om sommige boeken alleen zelf voor te lezen. Van de boeken van Linda Bikker heb ik nog nooit iets gelezen, ik ga eens kijken in de bieb!

      Groetjes Annemarie

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!