maandag 20 april 2015

Sla met rijst en kipfilet

 
 
Dit eten wij regelmatig en we vinden het erg lekker! De onderstaande hoeveelheden zijn voor 4 personen:

Benodigdheden:
* Voor de sla:
halve krop ijsbergsla
stukjes augurk
stukjes komkommer
stukjes tomaat
blokjes feta/witte kaas in olie met kruiden (potje van de Albert Heijn) 
slakruiden (van de Liddl)
evt. een klein beetje fijngesnipperde ui
* Voor de kip:
4 stuks kipfilets
bak en braad of gewone boter
kipkruiden
kerrie
paneermeel
1 of 2 eieren
* 300 gram (zilvervlies)rijst

Bereiding:
Kook de rijst volgens voorschrift.
Kruid de kipfilets eerst met kipkruiden en kerrie.
Haal ze daarna door 1 of 2 rauwe eieren (meestal breek ik de eieren in een diep soepbord, is wel zo handig) en strooi er daarna paneermeel over.
Bak ze ongeveer in 15 minuten in bak en braad of gewone boter gaar. Keer ze regelmatig. Als het goed is krijgen ze een mooi korstje.
Doe aan het einde de eieren bij de kip in de pan zodat die ook meebakken. Hak de eieren voorzichtig met een houten lepel in kleine stukjes tijdens het bakken.
Doe bij de jus evt. nog wat kip of kerriekruiden zodat het lekker gekruid is. Probeer een beetje uit wat jullie lekker vinden. De jus kan snel verdampen of in het paneermeel trekken, doe er dan aan het eind nog wat water bij zodat je toch genoeg hebt.
Snijd en was de sla. Doe er stukjes augurk, komkommer, tomaat, blokjes feta kaas, evt. een klein beetje fijngesnipperde ui en slakruiden doorheen.
Als alles klaar is leg je op elk bord een stuk kipfilet, wat sla en wat rijst. Over de rijst doe je de gekruide jus en de kleine stukjes ei.

Tip:
Meestal maak ik de sla al van te voren helemaal klaar en zet ik die even in de koelkast. Dan kan ik de rest van de tijd de kip goed in de gaten houden ;-).  


4 opmerkingen:

  1. Lekker. Dat ga ik morgen eten. Ik heb er alles voor in huis: kip in de vriezer. Behalve tomaat en feta.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk! Zonder tomaat en feta kan natuurlijk ook prima hoor. Vooral de blokjes feta maken het geheel gewoon iets lekkerder. En je kunt eventueel ook nog andere dingen door de sla heen doen, bijvoorbeeld kleine stukjes paprika. Net wat je in huis hebt. Eet smakelijk voor vanavond ;-).

      Verwijderen
  2. Dat ziet er lekker uit. Ik ga het binnenkort ook eens proberen. 'k Vind het altijd leuk nieuwe dingen uit te proberen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk is dat hè: ik hou ook erg van nieuwe dingen uitproberen!

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!