dinsdag 26 januari 2016

Ideeën om bijbelteksten te leren aan (jonge) kinderen


'De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.' (Mattheüs 4:4)

Sinds een paar maanden ben ik begonnen om tijdens het Bijbelkwartiertje wat ik dagelijks doe met Kaleb ook Bijbelteksten op te zeggen. Voorheen legde ik elke dag het Evangelie uit aan de hand van het Woordenloos boek maar dat werd toch een beetje teveel iedere dag. Nu doe ik dit alleen nog op maandag, de andere dagen zeg ik een paar Bijbelteksten voor hem op. Zo hoop ik dat hij deze teksten langzamerhand steeds meer leert herkennen en spelenderwijs, wanneer hij ouder wordt, deze tekst ook zelf op gaat zeggen. De tekst uit Mattheüs 4:4 hierboven laat wel zien dat het een grote zegen is om Gods woord te kennen!

Voor dit opzeggen en aanleren van Bijbelteksten heb ik eens rondgekeken op internet voor leuke en handige ideeën om dit met kinderen te doen. 

Hieronder een aantal ideetjes op een rij:  

* Koop een whiteboard of zo'n leuk krijtbord. Schrijf de tekst die je wilt aanleren op. Je zou er ook nog wat dingen bij kunnen tekenen om de tekst beeldend te maken. Veeg elke dag een aantal woorden van de tekst uit, tot er (bijna) niets meer staat en de kinderen de tekst uit hun hoofd kennen. Het leuke van zo'n bord is dat je het ergens op een leuk plekje in huis kan laten staan en je de tekst heel makkelijk tussendoor nog even op kunt zeggen.  
 


* Leer de Bijbeltekst zingend aan. Op deze site van Henk de Bie kun je 181 Bijbelteksten op muziek vinden en er komen nog steeds liedjes bij. De vertaling die gebruikt wordt is meestal de NBG. Je kunt natuurlijk ook zelf een wijsje bedenken voor een Bijbeltekst ;-).


* Maak gebruik van een Bijbelse kijktafel voor kinderen. Dit is een kijktafel met een kaartje met een Bijbeltekst en daaromheen allerlei materialen die te maken hebben met deze tekst. Dit idee komt van Johanna Looijen, hier kun je een filmpje zien waarin ze het een en ander uitlegt over haar kijktafels. Op haar blog is er regelmatig een nieuwe kijktafel met Bijbeltekst te zien die je na kunt maken. 


 
* Op Bijbelidee.nl vind je op deze pagina heel veel ideeën om een Bijbeltekst aan te leren aan kinderen. Niet alle verhalen of liedjes die worden gebruikt vind ik altijd even geweldig, maar er zit ook veel moois tussen en je kunt het natuurlijk prima wat aanpassen. Je vind op deze site uitgewerkte objectlessen (je leert dan met behulp van een voorwerp een Bijbeltekst aan. Bijvoorbeeld: je gebruikt een bal om de tekst: 'Werp al je zorgen op Hem...' aan te leren), puzzels met Bijbelteksten, rebussen, sketches (verhalen) over een Bijbeltekst, tekstplaatjes, woordzoekers en knutselwerkjes.


* Op Pinterest vond ik het idee van een moeder die een 'boom met Bijbelteksten' maakte. De te leren Bijbeltekst werd op een briefje geschreven en in de boom gehangen. Er kunnen heel veel briefjes in de boom, dus kun je de eerder aangeleerde teksten ook blijven herhalen. Het ziet er ook heel leuk uit:



* Schrijf de aan te leren Bijbeltekst op een gekleurd blad. Knip alle woorden los en hussel ze door elkaar. Laat de kinderen de woorden weer in de juiste volgorde leggen en ophangen aan een lijn. Je kunt de tekst dan ook verschillende keren opzeggen en eventueel ook woordjes er tussen uit halen. Deze lijn kun je bijvoorbeeld in huis of in de keuken ophangen, zodat de tekst de hele dag zichtbaar is. Op deze site kun je het uitgewerkte idee zien.


* Zelf werk ik nu met Kaleb met tekstkaartjes met plaatjes. Ik lees de tekst van het kaartje voor, wijs de plaatjes aan en laat hem samen met mij bijpassende gebaren maken. Ik kon op internet niet echt geschikte tekstkaartjes vinden, behalve een aantal in het Engels. Daarom maak ik nu zelf de tekstkaartjes. Wel even werk, maar ik kan er als alles goed gaat in de toekomst vast veel gebruik van maken en dat is ook handig.  

* Op de site van geloofsopvoeding.net vond ik een heel mooie manier om Bijbelteksten die je al eerder hebt geleerd te blijven herhalen en er elke keer nieuwe bij aan te leren. Daarvoor heb je een memorisatie kaartenbak nodig waar je kaartjes met Bijbelteksten instopt. Aan de hand van een heel handig systeem herhaal je de nieuwe Bijbeltekst elke dag, en andere Bijbelteksten regelmatig. Dit systeem is bedacht door Charlotte Mason.


Zij leefde aan het eind van de 19e eeuw in Engeland en had een heel creatieve en voor die tijd bijzondere kijk op het onderwijs.  (Ik vind het erg interessant om dit te lezen, vast omdat ik juf ben geweest ;-). Klik op de link als je ook benieuwd bent, sommige van haar ideeën vind ik heel goed.) Hier wordt haar systeem om Bijbelteksten te memoriseren uitgelegd. Ik ben van plan zelf ook zo'n kaartenbakje te gaan maken.

 
Al zoekend kwam ik ook nog een filmpje tegen van het LCJ over hoe kinderen dingen onthouden. Handig om rekening mee te houden bij het aanleren van Bijbelteksten (en andere dingen). Het schijnt dat kinderen:
 - 10 % onthouden van wat ze horen
 - 50 % onthouden van wat ze horen en zien
 - 90 % onthouden van wat ze horen, zien en doen.
Maak dus zoveel mogelijk gebruik van horen, zien en doen.





Het is voor mezelf trouwens ook echt fijn, dat opzeggen van Bijbelteksten. Als het gaat om teksten aanleren is mijn geheugen echt een zeef, maar als ik bepaalde teksten elke keer herhaal voor Kaleb, met gebaren en plaatjes erbij, blijft het hangen! 


Tot slot nog een filmpje over een jongetje van twee jaar die heel psalm 23 uit zijn hoofd opzegt, bemoedigend! Stil zitten gaat nog niet zo goed ;-), maar het opzeggen wel, kijk maar:


 

13 opmerkingen:

  1. Mooi en leuke ideetjes! Ik gebruik ook kijktafels tegenwoordig :-). Wat ook nog een idee is, is de tekst uitprinten met plaatjes erbij. Bij mijn oudste werkt dat super.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je nu ook kijktafels gebruikt! Ja, de tekstkaartjes die ik maak hebben ook kleine plaatjes, dat werkt hier ook goed. Behalve dan dat ze een beetje verkreukelen omdat Kaleb ze steeds ook vast wil houden, hij vindt ze prachtig. Maar ja dat hoort bij de leeftijd, daar zal jij geen last meer van hebben denk ik ;-).

      Verwijderen
    2. Sorry, ik had er denk ik overheen gelezen :-) misschien is het een idee dat je de tekstkaartjes lamineert? Dan gaan ze veel langer mee ;-).

      Verwijderen
  2. Bedankt voor je mooie ideeën! Ik ben zelf juf van groep 1 en merk in de praktijk dat zien, horen en doen inderdaad een sterke combinatie zijn. Een van mijn plannen voor dit jaar was/is om zélf ook meer Bijbelteksten/gedeelten uit mijn hoofd te leren. In mijn keuken heb ik een deur met schoolbordverf beschilderd waarop ik de tekst schrijf. Zo kun je 'm onder het afwassen o.i.d. nog eens herhalen. Succes en vooral zegen met/bij het aanleren van de Bijbelteksten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ariëtte, leuk zeg dat je juf bent! Ik ben het officieel niet meer, maar ze zeggen wel eens dat als je juf bent geweest je het altijd een beetje blijft ;-). Ik denk dat je met groep 1 ook al wel Bijbelteksten kunt oefenen, dat doe je misschien ook al? Ze kunnen het prima op die leeftijd! Goed idee en leuk die verf op je deur! Inderdaad, elke keer als je er langs loopt of bij staat kun je weer even oefenen! Ik hoop dat je zo veel Bijbelgedeeltes uit je hoofd mag leren dit jaar, een heel mooi voornemen!
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  3. In het boek van stichting Ikeg, over kinderevangelisatie staan ook veel manieren om bijbelteksten aan te leren. Misschien op hun site ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Catharina,
      Bedankt voor de tip. Wij hebben het boek boven op zolder staan, ik ga er weer eens even in bladeren!
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  4. Echt een fijn blogje (zeg ik na de eerste keer lezen). Nu nog een keer wat minder vlug en dan ga ik ook nog eens kijken naar die mevrouw Mason. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Jedidja,
      Moet je zeker doen, ze heeft echt leuke en goede ideeën!

      Verwijderen
  5. Hoi,

    Via via op je blog terecht gekomen.. leuk! Wij leren hier ook de teksten aan op de manier van Charlotte mason. Werkt erg goed op die manier en wij leren mee:) Luca krijgt sinds een half jaar nu thuisonderwijs op de manier van Charlotte Mason, erg gaaf (we wonen daarom nu in Belgie omdat het voor ons niet mogelijk was in Nederland). Sem van 4 leert de teksten vanzelf mee... we richten ons niet specifiek op hem omdat hij nog wat jong is, maar we merken dat hij toch het onderwijs en zeker de teksten oppikt, dus eigenlijk meer spelenderwijs. Wij hebben ook een blog maar bloggen niet vaak vanwege het thuisonderwijs wat veel tijd in beslag neemt. De site is: www.wegwaarheidleven.nl. groetjes, Katharine van Wijngaarden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Katharine,
      Wat leuk om van jullie te horen! Wat een ontwikkeling: verhuist naar België! Ja, ik heb wel vaker gehoord dat thuisonderwijs in Nederland niet altijd wordt goedgekeurd. Ik heb al even op jullie blog gekeken, leuk zeg dat jullie het onderwijs op de manier van Charlotte Mason doen. Kun je leren door middel van natuuruitstapjes enzo. Ja, ik vind haar manier van teksten aanleren ook heel goed, ik ken inderdaad ook al heel wat teksten uit mijn hoofd! Heel veel zegen voor jullie gezinnetje! Liefs Annemarie

      Verwijderen
  6. Leuk en onverwachts om op je site een verwijzing te vinden naar bijbelopmuziek.nl - en helemaal terecht: het is ook leuk om zelf liedjes op Bijbelteksten te maken. En als je wilt kun je die delen. Inmiddels zijn er nog 3 of 4 schrijvers die hun liedjes op deze site beschikbaar stellen. Ze zijn er voor gebruik... zodat nog meer mensen hier plezier aan hebben, en Gods Woorden zingend leren. Of in welke vorm dan ook.
    Henk de Bie
    www.bijbelopmuziek.nl; www.woordinjehart.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de tip van bijbelopmuziek.nl wat een fantastisch idee! Ook je andere opties zijn heel mooi. Als kleuterjuf zou ik wel eens wat meer willen aanleren dan alleen 'Jezus is de goede Herder', al is dat ook heel waardevol! En deze teksten zijn op eenvoudige melodietjes.

    Je hebt een mooie blog, veel zegen gewenst ermee en dat het veel andere mama's en lezers mag bemoedigen. Jullie zijn allemaal van onschatbare waarde voor je kind(eren). :-)

    Vriendelijke groet van Anne

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!