maandag 14 maart 2016

Letten op je lichaamshouding tijdens huishoudelijk werk

Omdat ik een aantal weken geleden weer flink last van mijn bekken en onderrug kreeg, ben ik een aantal keren naar de fysiotherapie geweest. Dit heeft gelukkig wel geholpen, al blijft het een zwak plekje. Ik moet daarom goed letten op mijn (rug) houding tijdens het huishoudelijk werk. Daarvoor heb ik allerlei tips meegekregen van mijn fysiotherapeut en ook het boekje 'Een steuntje in de rug' geschreven door A.J.F. Mink en M.J.H. Mink- van Rosmalen. Omdat ik wel eens van andere vrouwen hoor dat ze ook snel last hebben van hun bekken of rug, zal ik hieronder (met toestemming van de schrijvers) een paar tips met plaatjes uit het boekje meegeven. Het rood afgebeelde poppetje geeft steeds de foute houding aan en het blauwe poppetje de goede houding:

* Let op dat je regelmatig van houding veranderd tijdens je werk.

* Wissel de staande met de zittende houding af.


* Kantel in de staande houding regelmatig je bekken.

* Breng regelmatig je gewicht van het ene been over op het andere been.

* Plaats zo nu en dan de ene of andere voet wat hoger dan de andere. Als je kookt kun je bijvoorbeeld af en toe een voet op een krukje zetten of aan de binnenkant van een kastje wat je open hebt gezet. (Moet je alleen opletten voor grijpende handjes in open kastjes van kleine dreumesen zoals hier het geval is ;-))

* Werk op juiste werkhoogte en werk met de handen dicht bij het lichaam, zoals op het plaatje:


* Bij stofzuigen let je erop dat je rechtop werkt, als je de slang zo houd als het blauwe poppetje dan helpt dat om de goede houding vast te houden:


* Als je bijvoorbeeld strijkt of aan het schoonmaken bent, zet dan de mand met strijkgoed of je schoonmaakemmer op een verhoging, zodat je niet steeds hoeft te bukken:


* Zware boodschappentassen tillen is niet goed voor je rug. Zorg er in ieder geval voor dat je de zwaarte over twee tassen verdeelt (balans) en dat je rechtop loopt:


* Als je je bed opmaakt, doe het dan op de manier van het blauwe poppetje. Het opmaken zittend doen, in plaats van staand, helpt in ieder geval al veel:


* Als je iets zwaars tilt, let er dan op dat je eerst door de knieën gaat. Houd je rug gestrekt en de armen dicht bij het lichaam en druk je dan op vanuit het achterste been. Blijf de rug gestrekt houden en neem het gewicht over op het andere been. Verplaats de last dicht tegen het lichaam zoals op het plaatje. Zelf onthoud ik de volgende twee dingen als ik bijvoorbeeld mijn zoontje optil:
1. Door de knieën
2. Je last dicht bij het lichaam houden
Dat scheelt al veel!

 

* Als je een licht voorwerp moet oprapen (bijvoorbeeld speelgoed) hoef je niet steeds door de knieën te gaan, dat kan handiger en sneller op de twee manieren van het blauwe poppetje:




* Ga je bed in en uit op de manier van het blauwe poppetje. Op de rode manier forceer je juist je rug. Ik rol nu dus tegenwoordig (als ik er erg in heb) mijn bed in en uit ;-).


* Als laatste nog even de goede sta en zit - houding:


Het lastigste vind ik zelf om er heel de dag door erg in te houden. Ik weet het wel, maar als ik van alles aan het doen ben ga ik vaak snel door en vind ik het lastig er steeds op te letten. Hopelijk is het maken van deze blog ook voor mezelf weer even een goede aansporing ;-).

2 opmerkingen:

  1. Succes met het daadwerkelijk houden aan bovenstaande tips! Het lastige is inderdaad dat je zoveel dingen doet zonder daarover na te denken. Bijv. uit bed gaan. Ik heb geen idee hoe ik dat zelf doe ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vaak last van een bekkenscheefstand en let dagelijks op hoe ik sta en hoe ik til, hoe ik ... Het wordt op den duur een tweede natuur. Een goede houding voorkomt veel pijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!