donderdag 13 april 2017

Gezinsmoment: De Heere Jezus sterft (Lijdenstijd)

 
Helaas zijn we niet in de gelegenheid om dit gezinsmoment op Goede Vrijdag te doen, vandaar dat ik het woensdag al samen met mijn zoontje deed.

Het vorige gezinsmoment hebben we nagedacht over de ongehoorzaamheid van Adam en Eva, waardoor de zonde in ons hart is gekomen. Dit gezinsmoment wil ik de aandacht richten op de Heere Jezus Die de straf voor onze zonden heeft gedragen aan het kruis, waardoor we weer een schoon hart kunnen ontvangen. Dit laatste is ook de belangrijke waarheid die ik graag mee wil geven.

Aan het begin van het moment herhaalde ik nog even kort dat Adam en Eva ongehoorzaam waren en dat daardoor de zonde in ons hart is gekomen en we straf hebben verdiend. Nu gaan we zien dat er Iemand is Die die straf wilde dragen: de Heere Jezus, de Zoon van God.

We maakten als introductie samen een kruis van twee takjes. Ik vertelde dat de Heere Jezus ook moest sterven aan een kruis...

Omdat mijn man er dit keer niet bij was vertelde ik zelf het verhaal over de kruisiging. Ik gebruikte daarbij verschillende plaatjes die ik al eerder had gekopieerd en uitgeknipt uit de kinderbijbels Kijk en Luister van Laura Zwoferink deel 1 en deel 2. Ik probeerde tijdens de vertelling zo goed mogelijk uit te leggen dat de Heere Jezus onschuldig moest sterven en dat het Hem veel pijn koste om de straf voor de zonde te dragen. Tijdens het vertellen gebruikte ik het prikbord als een soort flanelbord en plakte ik er iedere keer een plaatje op met buddy:


Hierna maakten we dit werkstuk:


Het resultaat vind ik erg mooi, maar het was nogal een bewerkelijk werkje om met een peuter uit te voeren ;-). Maar voor een keertje kan dat wel, de volgende keer kies ik weer voor een wat eenvoudiger werkje.
We verfden eerst op een stuk karton een strook geel, oranje en rood. De lijnen kreeg ik strak door elke keer een stuk karton te plaatsen tot het stuk waar geverfd moest worden. Als de kleuren in elkaar overlopen is dat ook mooi, dus strakke lijnen is niet perse nodig. Mijn zoontje mocht zelf verven, dus de verf zat haast in zijn neus ;-). Ik verfde hier en daar nog wat bij en uiteindelijk werd het erg mooi! Daarna knipten we samen met een hele onscherpe schaar de heuvel Golgotha en 6 stroken voor de kruizen uit zwart papier. Daarna mochten mijn zoontje zelf de letters 'Het is volbracht' stempelen. Dit deden we met een oude stempeldoos met alle letters van het alfabet die ik vroeger nog een keer voor mijn verjaardag heb gekregen.


Later in de middag toen alles was opgedroogd mocht mij zoontje alles op het geverfde karton plakken.

Na het stempelen zetten we het kruis die we tijdens de introductie hadden gemaakt in het paastuintje. Ik had dit tuintje van te voren al een beetje klaar gemaakt en er grond en een heuvel en open graf ingemaakt. We deden een grote steen voor het graf als teken dat de Heere Jezus is gestorven en begraven. Ook plaatsten we twee soldaten naast het graf, die het lichaam van de Heere Jezus moesten bewaken.

Als laatste pakte ik de stenen met zonden. Het vorige gezinsmoment hadden we die bij de boom van kennis van goed en kwaad neergelegd als teken dat de zonde in ons hart is gekomen... Maar onze zonden hoeven niet bij de boom te blijven liggen! Daarom legden we de stenen nu als symbool samen bij de voet van het kruis. Als wij met onze zonden naar het kruis (de Heere Jezus) gaan wil en kan Hij onze zonden vergeven en ons een heel nieuw en schoon hart geven!

 

Het paastuintje en het werkstukje zetten we bij elkaar neer op ons kijkplekje en we herhalen deze week nog regelmatig wat er is gebeurd aan het kruis door middel van vragen die we stellen. Verder lees ik het verhaal over de kruisiging na het eten voor uit de kinderbijbel en zingen we liederen met de gitaar over het lijden en sterven van de Heere Jezus. Ook herhalen we vaak de tekst op het werkstukje: Het is volbracht!
 

1 opmerking:

  1. Zoonlief en de tafel zijn geplastificeerd haha!☺ Wat een prachtig werkje trouwens! En een heerlijke boodschap om aan je kind te mogen vertellen. Wat een liefde van de Heere Jezus, hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik er van begrijp en hoe meer ik me erover verwonder... Gezegende Paasdagen gewenst, Annemarie, en groetjes van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!