woensdag 26 juli 2017

Gezinsmoment: Je hoeft niet bang te zijn

Onze oudste zit de laatste tijd in een fase waarin hij snel angstig is en daarom leek het ons goed om een gezinsmoment te houden met als thema 'Je hoeft niet bang te zijn.'

Als belangrijke waarheid wilden we meegeven: 'Je hoeft niet bang te zijn omdat de Heere bij je is en voor je zorgt.' We wilden daarbij ook laten zien hoe groot en machtig de Heere is, dat Hij altijd alles in Zijn hand heeft en dat Hij sterker is dan alles waarvoor wij bang zijn.

Als inleiding deden mijn man en ik een toneelstukje. Ik was een angstig kind en mijn man speelde een vader die het kind geruststelde en vertelde dat hij niet bang hoefde te zijn omdat de Heere voor hem zorgde.

Hierna vertelde mijn man het verhaal van de Heere Jezus die de storm stilde uit Markus 4: 35-41 met behulp van deze platen. Een prachtig verhaal wat mooi aansluit bij het thema 'bang zijn'. De discipelen hoefden niet bang te zijn omdat de Heere Jezus bij hen was en Hij is zo machtig dat zelfs de wind en de zee Hem gehoorzaam zijn.


Daarna maakten we samen een soort poster. Mijn zoontje zocht uit tijdschriften allemaal gezichten op van kinderen die blij keken en die knipte ik uit en hij mocht ze opplakken. Net als de kinderen op de plaatjes mogen wij blij en opgewekt zijn als we erop vertrouwen dat de Heere bij ons is en voor ons zorgt. In het midden schreef ik de tekst uit Psalm 27:1: 'De Heere is mijn licht en mijn heil. Voor wie zou ik vrezen? De Heere is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?'


Mijn man en zoontje maakten ook samen nog het schip met de discipelen van de duplo. Het was die dag ontzettend warm en mijn zoontje ging daarna heerlijk uitgebreid in bad en natuurlijk ging het duplo-schip mee. We maakten een stevige storm in het water en herhaalden nog eens alles wat we dit moment hadden geleerd.


Ik maakte nog een kijkplekje in onze woonkamer. Met het schip werd die week nog vaak gespeeld, vandaar dat het op de foto inmiddels is uitgebreid tot een kraanschip ;-). :


De week na het gezinsmoment zongen we regelmatig samen het lied: 'Je hoeft niet bang te zijn.' De tekst uit Psalm 27:1 zijn we inmiddels aan het aanleren en oefenen. We merken dat niet alle angst opeens verdwenen is bij ons zoontje, dit is veel meer een proces waar hij in zit. Wat wel mooi is, is dat we tijdens een situatie van 'bang zijn' steeds terug kunnen wijzen op wat we hebben geleerd tijdens dit moment en ook op de macht van de Heere en dat Hij er overal bij is. We hopen dat deze waarheid, mede door door dit gezinsmoment, steeds meer werkelijkheid in zijn jonge leven zal worden en dat hij steeds meer gaat beseffen dat hij samen met de Heere niet bang hoeft te zijn!

5 opmerkingen:

  1. Ha Annemarie! Wat een mooi gezinsmoment is dit en wat een heerlijke waarheid om door te mogen geven (en om zelf uit te leven)! Knap dat jullie al Bijbelteksten inoefenen met Kaleb, lukt dat al op zijn leeftijd? Wat zit ie er trouwens lekker betrokken bij aan tafel, leuk stel zo samen😉!
    Groetjes van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marjet,
      Ja, dat is zeker voor ons als volwassenen ook een heel belangrijke waarheid om elke dag uit te leven! Het Bijbeltekst oefenen lukt al best goed, ik sta er soms van versteld dat hij hele stukken tekst zo snel al op kan zeggen en zelf oefen ik ook gelijk mee en dat is ook zeker een zegen voor mezelf!
      Groetjes van Annemarie

      Verwijderen
  2. Mooi gedaan zeg! En idd, niet bang zijn, omdat God bij je is, is een leerproces. Maar prachtig om aan je kinderen te leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige les ja.. en kostelijk hoe hij ingespannen mee doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om te lezen hoe liefdevol en actief jullie dit met Kaleb oppakken. Wat een gave manier om dat te doen. Kan ik als hij een spannend moment heeft misschien ook nog wel eens op teruggrijpen. ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!