dinsdag 5 maart 2019

Bijbeltekstkaartjes voor kinderen


De afgelopen maanden heb ik elke keer als ik tijd had gewerkt aan Bijbeltekstkaartjes voor mijn kinderen. Uiteindelijk heb ik 45 kaartjes gemaakt met Bijbelteksten uit de Herziene Statenvertaling.
Als je ze ook wilt gebruiken dan kun je ze openen en uitprinten via èèn van onderstaande links:

Via deze link heb je alle Bijbeltekstkaartjes keurig op rij. De kwaliteit van de kaartjes is waarschijnlijk wel iets minder als je ze uitprint omdat ik ze gekopieerd heb met een knipprogramma om ze op rij te zetten.
Via deze link staan de Bijbeltekstkaartjes door elkaar, maar de kwaliteit als je ze uitprint is waarschijnlijk mooier.

De tekstkaartjes hebben drie verschillende randkleuren:
- Groene rand: dit zijn teksten op makkelijk niveau 
- Blauwe rand: dit zijn teksten op gemiddeld niveau, dit zijn de meeste teksten
- Rode rand: dit zijn een paar teksten op moeilijk niveau

Ik oefen iedere dag met de kinderen Bijbelteksten volgens een methode die bedacht is door Charlotte Mason. Met deze methode oefen je iedere dag vier teksten en de kracht van deze methode zit in het herhalen:

1) De dagtekst = iedere dag
2) De oneven of even tekst = om de dag, de ene dag de even en de andere dag de oneven
3) De weektekst = een keer in de zeven dagen, iedere dag de tekst van die dag
4) De maandtekst = een keer in de maand, iedere dag van de maand een andere tekst

De dagtekst is de tekst die je echt memoriseert en als je die kent dan stop je die bij de weekteksten of maandteksten zodat je hem blijft herhalen. Je kunt dan bijvoorbeeld een maandtekst die je nog niet goed kent als dagtekst aan gaan leren.

Ik heb  dit adressenbakje gekocht bij de Hema en daarin kun je de teksten heel handig ordenen. Ik heb ze uitgeknipt en gelamineerd, zodat de kinderen ze zelf ook vast kunnen houden. De labeltjes voor de dag, oneven, even, week en maandteksten heb ik zelf in verschillende kleuren gemaakt:


We zijn inmiddels begonnen met oefenen. In het begin was het best een beetje pittig met mijn kinderen van 2 en 4. Maar al snel merk ik dat ze de teksten gaan herkennen en gaat het beter. Alleen de maandteksten zijn elke keer nieuw omdat het lang duurt voor ze terugkomen. Daarom heb ik daar nu alle teksten van het makkelijke niveau (groene rand) in verdeeld, dan is dat ook best te doen.

Ik hoop dat deze blog jullie aanmoedigt om als gezin Bijbelteksten te (blijven) oefenen! Jonge kinderen leren enorm makkelijk uit hun hoofd en blijven de teksten hopelijk hun hele leven herinneren. En als vader en moeder leer je op deze manier gelijk heel wat Bijbelteksten mee!

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooie tekstkaartjes, Annemarie!
    Mooi dat je zo bewust bezig bent met het aanleren van Bijbelteksten.
    In mijn klas ben ik ook weer begonnen met het wekelijks aanleren van een tekst. Een mooie gewoonte vind ik.
    Helaas kan ik jouw tekstkaartjes niet gebruiken want wij gebruiken op school de SV.
    Zegen gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Corina versprille21 maart 2019 om 21:17

    Ik heb een vraag zou je soms een bestand neer kunnen zetten zodat je zelf de bijbeltekst kunt aanpassen? Wij gebruiken namelijk de Statenvertaling en zou ze graag willen aanpassen ernaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Corina,
      Als je het volgende bestand download kun je het als het goed is in Word aanpassen:
      https://drive.google.com/file/d/12Dm8rxh-EWlL3yDiixgNBilGYnvHnAy_/view?usp=sharing
      Veel zegen met het aanleren van de teksten in jullie gezin!
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  3. Fantastisch! Bedankt! Dit zocht ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!