vrijdag 1 maart 2019

Zelf houten Bijbeltekstbordjes maken

Het is erg leuk om zelf houten Bijbeltekstbordjes te maken. Ik heb al een paar keer van dit soort bordjes weggegeven met daarop een Bijbeltekst en een handafdruk van de kinderen. Je kunt bijvoorbeeld ook een bordje maken voor op de kinderkamer.


Je maakt eerst de handafdruk op een houten bordje. Wij hebben nog wat steigerhout over van de kamer van onze zoon, dus dat gebruikte ik hier. Een handafdruk maken is altijd erg leuk. Je smeert de hand goed dik in met verf (dat kriebelt lekker!) en dan plaats je hem op het hout. Het is belangrijk dat de hand goed stil blijft liggen! Als het niet in één keer lukt kun je de verf wegwassen als je gelijk water over het hout spoelt. Je laat het hout daarna even drogen en daarna kun je het nog een keer proberen.

Als de handafdruk is opgedroogd schrijf je de tekst op. Ik doe het eerst met potlood, dan kun je het nog makkelijk uitgummen. Daarna trek ik het met viltstift over.




Is de handafdruk niet helemaal naar de zin, dan kun je hem hier en daar nog een klein beetje met dezelfde kleur verf of stift bijwerken.

Op onderstaand bordje heb ik de handafdrukken van allebei mijn kinderen gemaakt:


Je kunt bij het maken van de tekst ook gebruik maken van handletteren. Op internet kun je heel veel gratis leuke voorbeelden vinden van verschillende lettertypes.

 
 

In plaats van een handafdruk kun je ook andere vormen stempelen bij de tekst. Zoals hieronder bijvoorbeeld een bloem:
 

3 opmerkingen:

  1. Ha Annemarie! Sorry dat ik al zo lang geen reactie heb geplaatst, ik lees je stukjes namelijk wel met veel plezier! Ben druk met de naderende verhuizing... Wat leuk, die bordjes! Ik denk dat ik er op school mee aan de slag ga. En misschien één voor thuis. Ik heb het plan opgevat om in de lijdenstijd Bijbelteksten te memoriseren. Dit is wel een leuke en tastbare verwerking, bedankt voor het delen! Lieve groetjes van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marjet,
      Wat leuk om weer even van je te horen. Ook heel leuk inderdaad om dit in de klas te doen. Dan moet je alleen wel even nadenken hoe je dat organisatorisch aan gaat pakken met al die verfhanden van de kinderen ;-).
      Veel succes met de verhuizing, het is toch altijd weer een hele klus!
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  2. Hoi Annemarie,

    Wat een mooi idee! Wij hopen het in te zetten bij een juf die trouwt. Elk kind maakt een eigen bordje, zodat de juf elke week een andere bijbeltekst neer kan zetten. Bedankt voor het idee!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!