maandag 9 november 2015

Boerenkoolstamppot met worst en kaas

Nu het al een beetje winter begint te worden is het echt tijd om weer lekker boerenkoolstamppot te eten. Nu heb ik daar van mijn schoonmoeder een heel eenvoudig, maar heerlijk recept van gekregen. Ik maak het graag als ik niet zoveel tijd heb om te koken, want je kunt met dit recept van alles tussen het koken door doen, iets wat soms wel makkelijk is ;-). Bovendien heb je voor heel dit recept maar èèn grote pan nodig. Hoe handig is dat: lekker weinig afwas ;-).

Benodigdheden:
600 gram boerenkool
600 gram aardappels
2 magere rookworsten (per rookworst 250 gram)
restje kaas
maggi
ketjap
melk
peper

Bereiding:
Doe de boerenkool in een grote pan met water.
Als de boerenkool kookt leg je de geschilde en gewassen aardappels er bovenop.
Als dit 10 minuten heeft gekookt leg je er de rookworsten bovenop.
Snijd nu het restje kaas in kleine stukjes en laat intussen de boerenkool met aardappels en rookworst nog 10 minuten koken.
Giet daarna de pan af en haal de rookworsten uit de pan.
Schenk een flinke scheut melk in de pan en stamp en roer de aardappels en boerenkool goed door.
Doe hierna de stukjes kaas erbij en ook wat peper, een scheut maggi en ketjap naar smaak.
Opnieuw goed doorroeren en doorwarmen.
Snijd als laatste de rookworsten in stukjes en roer die er ook doorheen.

Geniet ervan!


8 opmerkingen:

  1. Dank je wel. Ik herinner me dat we vroeger thuis ook maggi gebruikten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt goed! Alleen hier lusten de kinderen geen kaas. De toevoeging van maggi en ketjap lijkt mij lekker, ga ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn hier juist alle drie dol op kaas, dus die stukjes kaas vinden we heerlijk ;-). Maar de maggi en ketjap geeft inderdaad ook al een lekkere smaak. Liefs Annemarie

      Verwijderen
  3. misschien ga ik je recept wel uitproberen.. alleen al omdat Adriaan er super blij van wordt. Ik heb niets met al die winterkost, maar dit ziet er wel makkelijk uit.
    Groetjes
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is echt heel makkelijk! En leuk toch inderdaad, als je man er blij van wordt ;-). En wie weet: ga jij het ook nog wel een beetje lekker vinden ;-). Liefs Annemarie

      Verwijderen
  4. Wat is je blog mooi geworden zeg! Echt heel mooi! Wij gaan vrijdag ook boerenkool eten, ben benieuwd of het hetzelfde smaakt ;) Liefs!♡

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik ben er zelf ook erg blij mee. Dit is eigenlijk nog iets meer mijn smaak. Ik hoorde inderdaad dat jullie ook boerenkool (volgens dit recept ;-)) gaan eten, ik ben benieuwd hoe het bevalt. Vast ook erg lekker! Wij eten het vanavond ;-). Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  5. Mooie blogje! ik was een paar maanden weg van blogland naar Facebook, maar ben terug,blogland spreekt me meer aan, ik volg blogjes die te maken hebben, met haken, fotografie, en leuke dingen dat we in het dagelijkse leven mee maken. Ik heb facebook maar is saai geworden...Leuk hier een bezoekje te nemen. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!