woensdag 26 oktober 2016

Handig bergen met wasgoed wegwerken

Een tijdje geleden heb ik 6 bakken bij de Xenos besteld voor het sorteren van mijn wasgoed. Ik heb een bak voor:

- 60 graden witte was
- 30 graden witte was
- 30 graden bonte was (lichtere kleuren)
- 30 graden donkere was
- handwas of voorbehandelen. Dit is absoluut nodig met een peuter van 2 die soms graag alles onder smeert ;-).  
- strijkgoed

Elke bak heb ik een etiketje gegeven en ik heb de bakken in mijn 'was-kast' geplaatst, tegenover de wasmachine op zolder. Op de onderste plank van deze 'was-kast' staat mijn wasmiddel gesorteerd en op de andere 3 planken de bakken. Mijn wasmand staat gewoon in de badkamer en die sjouw ik regelmatig even naar de zolder en dan sorteer ik al de was over de 5 verschillende bakken. Als ik iets heb gewassen en het moet daarna gestreken worden, dan komt dat later in de bak met strijkgoed. Ik zie zo heel snel welke bak er die week wel vol zal raken en zo kan ik op maandag al een inschatting maken welke was ik op welke dag doe en hoeveel wassen ik die week moet draaien. Ook zie ik precies wanneer de bak met handwas en voorbehandelen vol begint te raken zodat ik dat wasgoed op één moment in de week kan aanpakken. De laatste tijd gebruik ik voor vlekken vaak groene zeep (een tip van mijn kraamzuster). Ik maak de vlek een beetje nat, smeer er wat groene zeep op en laat het een tijdje in de wasbak liggen. Dan ga ik ondertussen even iets anders doen en daarna spoel ik de zeep eraf en meestal is de vlek dan helemaal weg.

Als je zo op de foto kijkt lijkt het wel of ik voor een klein weeshuis moet wassen ;-). Maar  het werkt voor mij heel handig en overzichtelijk dus ik kan het iedereen aanbevelen!




4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er zeker handig en overzichtelijk uit zeg! Het lijkt mij alleen wel wat lastig om de bakken steeds te moeten pakken en te openen. Maar als het voor jou goed werkt, moet je het zeker zo doen. En nog een praktische vraag: kan de kleine van twee de kast niet zelf openkrijgen? Je hebt de wasmiddelen onderin staan en dat kán gevaarlijk zijn voor kleine kinderen maar misschien heb je wel een goed slot op de kast ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Wendy,
      Eerst sorteer ik alle was, dus je hoeft elke bak dan maar 1 keer te pakken en te openen natuurlijk. Zelf vind ik dat niet heel veel tijd kosten, iig ben ik alsnog een stuk sneller klaar dan dat ik alle was in één wasmand zou houden.
      Op de kast zit geen slot, mijn peuter heeft er nog nooit aangezeten, maar toch...Ik ga even vragen of mijn man de bovenste plank een stukje kan verlagen, dan zet ik de wasmiddelen daar neer. Bedankt voor het meedenken ;-). Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  2. Handig! Wij hadden vroeger thuis altijd twee wasmanden: een voor witte en een voor bont was. Dat heb ik nu zelf ook. Ik vind dat ook fijn werken. Succes met je was; er komt nooit een eind aan hè... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook handig! Onze badkamer is helaas best krap, dus 2 wasmanden gaan daar niet in ;-). Groetjes Annemarie

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!