woensdag 6 december 2017

Een voorbeeld en ideeën voor een Jesse tree in het gezin


Aanstaande zondag hopen we met onze oudste te beginnen met de Jesse Tree. Een Jesse-tree is een boompje met daaraan allerlei symbolen van gedeelten uit de Bijbel. Deze gedeelten hebben te maken met de stamboom van de Heere Jezus of verwijzen heen naar de Heere Jezus en uiteindelijk kom je dan ook uit bij Zijn geboorte. De naam 'Jesse-tree' komt van de tekst uit Jesaja 11:1: 'Want er zal een Twijgje opgroeien uit de afgehouwen stronk van Isaï.' (Isaï, de vader van David, wordt ook wel Jesse genoemd.)

Het is de bedoeling dat we elke dag een Bijbelgedeelte behandelen en een bijbehorend symbool inkleuren en ophangen in onze Jesse-tree. Daarbij hopen we per Bijbelgedeelte steeds een link te leggen naar de (komst van de) Heere Jezus. Als we het over Mozes en 10 geboden hebben kunnen we bijvoorbeeld zeggen dat we die wet nooit zelf helemaal kunnen houden en dat daarom de Heere Jezus is gekomen om dat voor ons te doen. En bij de droom van Jacob over de ladder kunnen we bijvoorbeeld uitleggen dat er door de Heere Jezus eigenlijk ook weer een ladder (open toegang) is gekomen naar de hemel. Op de zondagen hebben we ook gelijk een gezinsmoment over het gedeelte van die dag. Ik ben van plan om tijdens mijn stille tijd zelf ook steeds het Bijbelgedeelte voor die dag te lezen en te overdenken, zodat ik op die manier ook mijn eigen Adventsvoorbereiding heb.

Hieronder onze uitgewerkte Jesse Tree voor diegenen die graag ideeën willen opdoen of zelf weinig tijd hebben. Met veel dank aan deze site waar je als je naar beneden scrolt alle benodigde symbolen kunt vinden.

*****************************************************************************

Zondag 10 december 2017 - De schepping
Genesis 1 - 2: 3 a.h.v. deze platen van de schepping
Symbool: aarde
Gezinsmoment: Vertelling over de schepping met als verwerking iets maken met dennenappels uit de natuur. We gaan waarschijnlijk een glazen potje met een waxinelichtje eenvoudig beschilderen met stipjes en daar doen we dan dennenappels aan. Maar er zijn heel veel leuke ideeën te vinden op internet, ook voor oudere kinderen.
 

Maandag 11 december 2017 - De zondeval
Genesis 3 a.h.v. Kijk en luister deel 1 blz. 20-24
Symbool: slang met appel

Dinsdag 12 december 2017 - De zondvloed
Genesis 6,7,8 a.h.v. Kijk en luister deel 1 blz. 26-33
Symbool: ark met regenboog

Woensdag 13 december 2017 - De belofte aan Abraham
Genesis 12: 1-7, 15: 1-6, 21:1-7 a.h.v. Kijk en luister deel 1 blz. 34-39
Symbool: wiegje

Donderdag 14 december 2017 - Het offer van Abraham
Genesis 22: 1 - 19 a.h.v. deze platen (6 t/m 15)
Symbool: ram

Vrijdag 15 december 2017 - Jacob
Genesis 28 a.h.v. deze platen
Symbool: ladder

Zaterdag 16 december 2017 - Mozes en de 10 geboden
Exodus 19-24 a.h.v. deze platen
Symbool: de 10 geboden op stenen tafels

Zondag 17 december 2017 - Rachab
Jozua 2: 1-21 a..h.v. deze platen
Symbool: koord
Gezinsmoment: Vertelling over Rachab met als verwerking een muur bouwen van duplo met een rood (scharlaken) koord aan een venster. (Idee van deze blog)

Maandag 18 december 2017 - Ruth
Ruth 1- 4 a.h.v. Kijk en luister deel 1 blz. 92-99
Symbool: aren

Dinsdag 19 december 2017 - Koning David
1 Samuël 16 a.h.v. deze platen
Symbool: kroon

Woensdag 20 december 2017 - Elia
1 Koningen 18 a.h.v. Kijk en luister deel 2 blz. 60-65
Symbool: altaar met vuur

Donderdag 21 december 2017 - Daniël in de leeuwenkuil
Daniël 6 a.h.v. deze platen
Symbool: leeuw

Vrijdag 22 december 2017 - Zacharias en Elizabeth
Lukas 1: 5-25 a.h.v. deze platen
Symbool: Zacharias en Elizabeth

Zaterdag 23 december  2017- Johannes de doper
Mattheüs 3: 1- 6 a.h.v. deze platen ( 1 t/m 5)
Symbool: schelp

Zondag 24 december 2017 - Jozef
Mattheüs 1: 18-24 a.h.v. deze platen (6, 7 en 8)
Symbool: timmermansgereedschap
Gezinsmoment: Vertelling over Jozef de timmerman die een droom krijgt over de geboorte van de Heere Jezus waarbij we ook de nadruk leggen op de naam 'Immanuël (vers 23). Met letterstempels (stempelen is makkelijk voor onze driejarige en geeft toch een mooi effect) en sjablonen maken we een mooi karton met daarop de tekst: 'Immanuël, God met ons'. Ik heb zo'n soort vormgeving in gedachten, maar wordt het anders dan is het ook goed ;-):
 
 
Maandag 25 december 2017- De geboorte van de Heere Jezus
Lukas 2: 1-7 a.h.v. Kijk en luister deel 3 blz. 118-121
Symbool: de stad Bethlehem

Dinsdag 26 december 2017 - De wijzen uit het oosten
Mattheüs 2: 1-11 a.h.v. Kijk en luister deel 1 blz. 140-143
Symbool: ster

Woensdag 27 december 2017 - De Heere Jezus komt terug
Openbaring 1: 9-18, 21: 1-8 a.h.v. Kijk en luister deel 3 blz. 196-201
Symbool: wolf en lam
 
*****************************************************************************
 
Het is natuurlijk ook heel mooi om je eigen Jesse Tree voor je gezin samen te stellen. Bij het maken van bovenstaande Jesse Tree kwam ik verschillende ideeën en sites tegen. Er is heel veel te vinden, hier drie links:

http://flourishlikeapalmtree.nl/?s=jesse+tree Een link met uitgebreid materiaal, dagkaartjes en zelfs werkboekjes met Bijbelstudies voor bij de Jesse Tree.
https://drive.google.com/file/d/0B0RweH-3RyI0TGd1V25udFlCVnc/view De symbolen behorend bij de Jesse Tree vind ik iets minder. Wat wel heel mooi is, is dat er bij iedere dag een vraag en activiteit vermeld staan waarvan sommigen zeker voor oudere kinderen ook erg leerzaam kunnen zijn.
http://thuisgeloven.nl/wp-content/uploads/2014/11/Adventsproject-2014-TG.pdf  Een prachtig uitgewerkte Jesse Tree gemaakt door Amanda van Thuisgeloven compleet met tips, Bijbelgedeelten voor iedere dag en bijbehorende symbolen.

Hieronder een aantal foto's zodat je ideeën krijgt hoe je een Jesse Tree kunt vormgeven. Wij gaan de symbolen gewoon simpel inkleuren, maar heb je oudere kinderen dan kun je de symbolen bijvoorbeeld ook van vilt of ander materiaal maken. De laatste foto is van mezelf. Ik heb het kijkplekje wat we altijd gebruiken voor gezinsmomenten vorige week ingericht voor Advent met de lege Jesse Tree in een eenvoudig vaasje er alvast bij.





Een heel gezegende Adventsvoorbereiding toegewenst!

9 opmerkingen:

  1. Waardevol om zo toe te leven naar het Kerstfeest!

    Wij doen het aan de hand van het boekje 'De boom van Isaï'. De plaatjes hangen we met kleine knijpertjes aan een touwtje, zodat er een slinger hangt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie, mooi zo'n slinger in huis! 'De boom van Isaï' lijkt me een heel waardevol boekje!
      Hartelijke groet Annemarie

      Verwijderen
  2. Mooi zeg! Voor mezelf gebruik ik dit jaar 'Het grootste geschenk' van Ann Voskamp. Daar had ik vorig jaar over gelezen op jouw blog. Ik moet zeggen, het bevalt me erg goed. De symbolen hang ik aan mooie (en lekker ruikende!) eucalyptustakken.
    Een gezegende adventstijd gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vergeet nog te zeggen dat je nieuwe 'profielfoto' erg mooi is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Ja, ik weet nog goed inderdaad dat ik vorig jaar dat boek heb gebruikt, dat was toen ook een heel fijne voorbereidingstijd. Ik vind de bijbehorende symbolen ook erg mooi en wat creatief bedacht om ze aan eucalyptustakken te hangen: dat staat vast prachtig in huis!
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  4. Ha Annemarie! Ik lees ook Ann Voskamp (vorig jaar ook, ik vond het zo mooi, dus ik doe m nog een keer, nu met symbolen erbij) en met mijn klas doe ik een namenslinger met namen van de Heere Jezus. Die hangen we in een boompje, lijkt een beetje op een Jesse tree. Wat heb je het allemaal mooi uitgewerkt. Ik wens jou en je gezin een gezegende adventstijd toe!
    Hartelijke groeten van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marjet,
      Wat mooi dat je zowel thuis als in je klas gaat toeleven naar Advent. Ik vond de weken voor Kerst altijd heel fijn op school, ik hoop dat jij dat ook zo ervaart!
      Hartelijke groet Annemarie

      Verwijderen
  5. Ja, het is een mooie tijd. Ik vind het ook wel eens moeilijk, een aantal kinderen uit mijn klas blijft maar zeggen: ik geloof niet in Jezus. En met de namenslinger dacht er eentje dat ik vloekte toen ik de naam Christus noemde, dat was de enige manier waarop hij die naam thuis hoorde. Ik blijf maar dapper zaaien in het vertrouwen dat de Heere de wasdom wil geven. Ben wel bang dat ik zo tekortschiet, als ik het ze niet vertel dan horen ze het van niemand en dat drukt soms zwaar. Kaleb en Elizabeth zijn rijk gezegend met jullie en jullie opvoeding bij Gods Woord! Bedankt voor je blog, daar heb ik veel aan! Hartelijke groeten van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marjet,
      Ja, ik kan me voorstellen dat dat soms moeilijk is! Het is wel heel bijzonder dat je nu toch juist ook aan deze kinderen het Evangelie mag vertellen. En wat het dan uit zal richten, dat zien we vaak (helaas) niet, maar dat mogen we aan Hem overgeven. Maar ik geloof dat de Heere wil werken, dwars door onze menselijke gebreken en tekortkomingen heen. Dus blijf zeker dapper zaaien, ook al zie je niet meteen de vrucht!
      Hartelijke groet Annemarie

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!