maandag 24 december 2018

Gezinsmoment: De Wijzen uit het Oosten (Advent)

Dit gezinsmoment gaat over Mattheüs 2: 1-12. Het gaat hier over de Wijzen uit het Oosten. Een heel bijzonder verhaal. Deze mannen waren waarschijnlijk Babylonische magiërs of astrologen die op zoek gingen naar de Heere Jezus en Hem uiteindelijk aanbaden. In dit verhaal kun je al zien dat de Heere Jezus niet alleen voor Joden, maar ook voor heidenen is geboren.

Als belangrijke waarheid wilden we laten zien dat de Wijzen veel over hadden voor de Heere Jezus. Een lange reis (op z'n minst een paar weken) en ze gaven ook de meest kostbaarste dingen uit hun land (goud, wierook en mirre). In vers 11 staat dat zij het Kind aanbaden. Wat hebben wij over voor de Heere Jezus en wat kunnen we aan Hem geven? Houden we ook zoveel van de Heere Jezus en zouden we ook zoveel moeite voor Hem doen?

Als inleiding maakten we door het huis een tocht achter een ster, net als de Wijzen uit het Oosten. We hielden een gele ster aan een tak omhoog en die volgden we. Ik had in het halletje pop Rozemarijn in een dekentje in een schoenendoos neergelegd en daarboven stond de ster uiteindelijk stil.

 
 
 
We vertelden dat in het verhaal wat we nu gingen vertellen er ook mensen achter een ster aan op zoek gingen naar een kleine Baby. De Baby die zij vonden was een heel bijzonder Kind...

Mijn man vertelden nu het verhaal over de Wijzen aan de hand van deze platen. Het leek wel of de kinderen extra goed luisterden na de inleiding waarbij ze zelf ook achter een ster waren aangegaan. Het is ook en prachtig, wonderlijk verhaal. Zo bemoedigend dat magiërs en astrologen met hun geschenken bij de Heere Jezus mogen komen en dat ze voor Hem neervielen en Hem aanbaden. Wat mooi ook om te zien dat dit weer heel andere personen zijn dan de herders in het vorige gezinsmoment, die ook mochten komen! Hij is gekomen voor allerlei soorten mensen en wij mogen Hem allemaal aanbidden.


 
Hierna gingen we knutselen. Ik had drie keer deze kleurplaat uitgeprint. De kinderen kleuren deze mooi in en ik knipte ze uit en plakte ze op een zwart blad. Ook werd er nog een mooie gouden ster bijgeplakt en dit was het eindresultaat:

 
Tijdens het knutselen probeerden we nog een beetje na te praten over de belangrijke waarheid. We vroegen aan de oudste wat wij de Heere Jezus zouden kunnen geven. Vanuit zijn belevingswereld zei hij; 'duplo en zeep.' (Hij speelt heel graag met duplo). Het was nog een beetje moeilijk voor hem, maar ik vond het toch mooi dat hij dit noemde omdat hij de Heere Jezus iets wilde geven waar hij zelf graag mee speelde en wat belangrijk voor hem was. We noemden dat we de Heere Jezus bijvoorbeeld onze gebeden kunnen geven. En het allerbelangrijkste: ons hele leven. Misschien nog wat te abstract voor de kinderen, maar we noemen het toch maar al vast. Belangrijk is dat we veel voor de Heere Jezus over hebben en heel veel van Hem houden, net als de Wijzen die zo'n lange tocht maakten om Hem te aanbidden.

Het was een gezegend moment met elkaar. Gelukkig zijn onze momenten vaak heel fijn, maar ene keer toch net nog wat meer als de andere keer. Dit was zo'n heel fijn moment waar ik met een dankbaar hart op terugkijk!


Na dit gezinsmoment werd het verhaal nog graag nagedaan met de ster ;-).

2 opmerkingen:

  1. Mooi Annemarie! Ik ga het gebruiken voor de kinderkerk.
    Groet, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Annemarie! Wat fijn dat je er zelf ook met zoveel dankbaarheid op terugkijkt! Ik kom zoveel leuke ideeën bij jou tegen, dat met die ster vind ik ook zo mooi! En je zet me ook weer aan het denken: zou ik ook zoveel voor Hem over hebben? (terwijl ik weet Wie Hij is, die wijzen wisten daar nog niets van en toch geloofden ze het en waren ze zo blij...) Hartelijke groeten van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!