maandag 10 december 2018

Gezinsmoment: De engel bij Maria (Advent)

Ons tweede gezinsmoment rondom Advent ging over Lukas 1: 26-38. Het gaat in dit gedeelte over de engel Gabriël die Maria vertelt dat ze zwanger zal worden van de Heere Jezus.

Als belangrijke waarheid wilden we meegeven dat Maria wilde doen wat de Heere wilde. Ze zegt in vers 38: 'Laat met mij gebeuren zoals U het zegt.' Willen wij ook gehoorzamen aan de Heere en doen wat Hij wil?

Als inleiding luisteren we dit lied over Maria:


Hierna vertelde mijn man het verhaal uit Lukas 1 vers 26-38. Wat een bijzonder mooi verhaal: de engel die op bezoek ging bij een heel gewoon meisje die de moeder van de Zoon van de Allerhoogste zal worden (vers 32)! Hoewel het iets heel wonderlijks was wat de engel haar vertelde, geloofde Maria de boodschap. We maakten nog even een kleine terugblik naar het vorige gezinsmoment over Zacharias, die de engel niet geloofde. Ook vertelde we dat Maria antwoorde in gehoorzaamheid: 'Laat met mij geschieden overeenkomstig Uw woord' (vers 38). Willen wij ook gehoorzaam zijn en altijd doen wat de Heere zegt, net als Maria?

Over die laatste vraag praatten we nog even na. Als verwerking mocht ons zoontje zichzelf knutselen met een praatwolkje erbij. Na dat we daar over door gepraat hadden schreven we uiteindelijk in het wolkje : 'Heere, ik wil doen wat U zegt.' Dit is natuurlijk een heel diepe uitspraak als je er goed over nadenkt. Maar we geloven ook dat als een kind in oprechtheid zegt dat het dit op wil schrijven we dat mogen doen. We bidden dat dit altijd waarheid zal zijn in het leven van onze kinderen!

 



 

4 opmerkingen:

  1. Mooi, Annemarie! Wat heeft Kaleb een leuk geruit bloesje geknutseld, past wel bij hem, hè? Het stille vertrouwen van Maria, haar overgave aan Gods wil, dat vind ik altijd zo mooi. Wat zal ze het moeilijk gehad hebben, later, bij het kruis, ontzettend...
    Veel zegen en vreugde gewenst in deze Adventperiode, groetjes van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, klopt, ik had nog zo'n stofje liggen ;-).
      Ja, een heel mooi verhaal. Ik vind Maria altijd zo'n prachtige persoonlijkheid in de Bijbel. Jij ook veel zegen toegewenst! Liefs weer van Annemarie

      Verwijderen
  2. Ja hè, en Ruth, dat vind ik ook zo'n mooie persoonlijkheid!

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!