maandag 20 maart 2017

Hoe wij zijn begonnen met gezinsmomenten rondom de Bijbel


Sinds een aantal weken zijn we begonnen met gezinsmomenten rondom de Bijbel met onze oudste. Hij is twee-en-half dus we houden het heel eenvoudig. Toch merken we wel dat hij al veel dingen meeneemt uit de Bijbelvertellingen en dat hij meer begrijpt en onthoudt dan dat wij soms denken.
 
Vooral voor diegenen die nog niet zo bekend zijn met gezinsmomenten wil ik hieronder graag uitleggen hoe wij deze momenten bedenken en een plekje geven binnen ons gezinnetje.

* Een tijdstip bedenken
Wij hebben eerst een dag en tijdstip bedacht waarop we de gezinsmomenten voortaan wilden gaan doen. Dat  voorkomt dat het er toch weer niet van komt, het geeft meer rust en je weet wanneer je alles voorbereid moet hebben. Ook hebben we erover nagedacht hoe vaak we het willen doen. Wij doen het nu èèn in keer in de twee weken, het kan ook prima (zeker als je grotere kinderen hebt) èèn keer in de week. Kijk ook wat er in jouw gezin haalbaar is: al doe je het maar èèn keer in de maand of minder, het is heel fijn dat je het in ieder geval doet!

* Het Bijbelgedeelte bepalen
Eerst bedenken we een Bijbelgedeelte waarover we de gezinsmomenten willen houden. Je kunt er ook voor kiezen om een aantal gezinsmomenten over een bepaald thema te houden of om een aantal Bijbelgedeelten achtereenvolgens te behandelen. Op het moment zijn we bezig met het leven van de Heere Jezus uit het Bijbelboek Johannes.

* Het Bijbelgedeelte lezen en èèn belangrijke waarheid eruit halen die je mee wilt geven
Tijdens de voorbereiding lees ik eerst het Bijbelgedeelte en haal ik er èèn belangrijke waarheid uit die ik graag mee wil geven aan ons zoontje. Dit heb ik geleerd van mijn pabo-tijd. Voor het Bijbelverhaal moesten we altijd duidelijk opschrijven wat we de kinderen mee wilden geven en dat geeft meer richting aan je verhaal en aan het gezinsmoment. Omdat mijn zoontje nog maar klein is, houd ik het bij èèn heel eenvoudige waarheid (heel basaal). Pas hadden we bijvoorbeeld een gezinsmoment over 'De bruiloft te Kana'. De belangrijke waarheid van dat gezinsmoment werd: 'De Heere Jezus kan alles, zou voor Hem iets te wonderlijks zijn?' In ons gezinsmoment over 'Zacheüs' werd de belangrijkste waarheid: 'De Heere ziet mij altijd!' Heb je oudere kinderen, dan kun je deze waarheden natuurlijk uitdiepen. Belangrijk is dat je ze steeds aanpast aan de leeftijd en belevingswereld van je kinderen. Het is vooral heel mooi als je een beetje weet wat er leeft in de harten van je kinderen en als je daarbij kunt aansluiten en daarover iets mee kunt geven.  

* Het Bijbelgedeelte een paar keer lezen en het verhaal vertellen
Meestal vertelt mijn man het Bijlverhaal en bereid dit voor. Vaak hebben we het van te voren even samen over de belangrijke waarheid die we mee willen geven, zodat dit in het verhaal ook duidelijk terugkomt. Omdat onze zoon nog maar twee is, is zijn spanningsboog nog behoorlijk kort en daarom maken wij graag gebruik van verschillende platen tijdens het verhaal. Zo gebruiken we tijdens de vertelling bijvoorbeeld de kinderbijbels 'Kijk en Luister' van Laura Zwoferink, waar mooi gekleurde platen instaan. Op het moment gebruiken we ook vaak deze site waar heel veel Bijbelverhalen met behulp van prachtige platen worden verteld. Soms kun je bij je vertelling ook duplo, lego of Playmobil poppetjes en ander materiaal gebruiken om het uit te beelden. Ook flanelplaten zijn soms mooi om te gebruiken. Bij dit soort platen plak je steeds een bepaalde figuur of persoon op een bord, zodat er langzaam een steeds uitgebreidere afbeelding ontstaat. Zie voor voorbeelden van flanelplaten bijvoorbeeld deze link. Niet alles vind ik geschikt, maar je kunt natuurlijk zelf bepalen wat je ervan gebruikt.

* De verwerking
Op internet of Pinterest zoek ik naar een mooie en leuke verwerking. Meestal typ ik gewoon het onderwerp in op Google of Pinterest met daarachter bijvoorbeeld 'knutselwerkje'. Er zijn heel veel kleurplaten, puzzels en mooie werkjes te vinden op internet. Soms is het leuk om gewoon zelf iets te bedenken. In plaats van knutselen kun je ook af en toe een andere verweking bedenken: een quiz, het verhaal navertellen of uitbeelden, een speurtocht enz.
Tijdens de verwerking proberen we altijd nog na te praten over het verhaal. Dit doen we meestal door vragen te stellen. We vragen hierbij naar feiten van het verhaal, omdat het heel goed is als kinderen feitenkennis ontwikkelen over de Bijbel. Maar we stellen zeker ook vragen over de belangrijke waarheid die we mee wilden geven om te kijken of dit een beetje is overgekomen en om het waar mogelijk nog wat uit te diepen.

* De introductie
Toen ik nog voor de klas stond deed ik voordat ik met mijn Bijbelverhaal begon vaak een korte inleiding die met het Bijbelverhaal te maken had. Soms vertelde ik een kort verhaaltje, een voorbeeld, liet ik een plaat zien, stelde ik een vraag of deed ik een proefje. Op die manier heb je de aandacht van de kinderen er meteen goed bij en gaat het meer spreken. Ieder gezinsmoment probeer ik daarom altijd met een korte introductie te beginnen die te maken heeft met het Bijbelgedeelte en verhaal van dat moment. Daarbij probeer ik zoveel mogelijk aan te sluiten bij de belevingswereld en de leeftijd van ons zoontje. Soms zoek ik hiervoor wel eens op internet voor ideeën, maar meestal verzin ik ze zelf in de week voor het gezinsmoment tijdens huishoudelijk werk. Dan komen er soms zomaar ideeën opborrelen tijdens bijvoorbeeld het stofzuigen, heel handig ;-). Een paar voorbeeldjes van introducties:
- In het gezinsmoment over Zacheüs maakten we als introductie samen een boom van duplo.
- In het gezinsmoment over de 5 broden en 2 vissen mocht ons zoontje als introductie een boterham in stukjes breken.

* Liederen zingen
Vaak zingen we een aantal liederen tijdens het gezinsmoment. Soms vooraf of tijdens de verwerking, maar ook wel eens aan het eind. Net wat het beste past.

* Een kijkplekje inrichten
De weken na het gezinsmoment probeer ik altijd nog wat terug te blikken op dat wat we geleerd hebben en mee wilden geven. Een handig hulpmiddel hierbij is het inrichten van een kijkplekje ergens in huis. Ons kijkplekje is nu boven op ons speelgoedkastje, waar ik wat materialen neerzet over het gezinsmoment wat we hebben gedaan. Dat laat ik meestal staan tot het volgende moment. Je kunt bij materialen denken aan: platen over het verhaal, een Bijbeltekst die er mooi bij past, een lied, een voorwerp, het knutselwerkje wat je hebt gemaakt enz. Deze materialen stonden er bijvoorbeeld op ons kijkplekje na ons gezinsmoment over Zacheüs:

 
Links zie je de platen van het verhaal uit de kinderbijbel van Laura Zwoferink. Verder de boom die we hebben gemaakt tijdens de introductie en het werkje wat we maakten als verwerking. (volgens dit idee van Pinterest) Daarvoor het liedje: 'Er is geen plaats' van Hanna Lam wat gaat over Zacheüs. In de week na het gezinsmoment stelde ik regelmatig nog wat vragen zoals: Wie klom er in de boom? Ook liet ik zinnen afmaken: 'De Heere ziet mij.....' (altijd). Als ik ....(buiten ben), als ik ..... (binnen ben), aan het ..... (slapen ben) enz. We zongen ook het liedje over Zacheüs nog een aantal keer.

* Bewaren
Het is een beetje jammer om de werkjes die zijn gemaakt tijdens een gezinsmoment weg te gooien. De werkjes die we tijdens de gezinsmomenten maken wil ik daarom in een plakboek of map bewaren (met de datum erbij). Soms geven we ook wel eens een mooi werkje aan een familielid of kennis of we sturen het op. Als je er bijvoorbeeld een mooie Bijbeltekst bijschrijft, kan dit een mooie bemoediging zijn!

Ik zal niet heel vaak onze gezinsmomenten plaatsten, omdat er al andere prachtige blogs zijn die dit doen. Deze staan in de zijbalk van mijn blog onder 'mijn lijst met blogs'. Wel lijkt het me mooi om regelmatig (misschien zo een keer in de twee of drie maanden, ik weet het nog niet zo precies) een moment te plaatsen. Ieder gezin doet het tenslotte toch weer net wat anders en we kunnen altijd weer leren en mooie ideeën opdoen van elkaar ;-). En ook vooral elkaar bemoedigen om door te gaan met deze belangrijke momenten!

3 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen hoe jullie het aanpakken! De link naar de flanelplaten heb ik even opgeslagen, wie weet kan ik het nog eens gebruiken ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat mooi! wij doen 's avonds bijbeltijd met de oudste, vlak voor het naar bed gaan. We lezen dan een stukje uit de Bijbel dat van toepassing is op de dag, bidden samen en luisteren naar een lied op YouTube( en zingen mee ) dat zoonlief aanvraagd. Hij is 9 en heeft al grote voorkeur voor bepaalde clips.
    Onze jongste is 1 en die ligt dan al vaak op bed. Ik vind jullie aanpak bijzonder, ik denk dat ik dit met de jongste ga doen als hij iets ouder is!

    ps: ik ben ook een blog begonnen: eenbijbelsevrouw.blogspot.nl
    is nog work-in-progress maar misschien vind je het leuk om een kijkje te nemen?
    liefs, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Mirjam,

      Dank voor je reactie. Heel mooi dat je zo èèn op èèn met de oudste bijbeltijd doet! Mooi dat je een blog bent begonnen. Ik heb er even een kijkje genomen en ik wens je heel veel zegen in het schrijven!

      Hartelijke groet van Annemarie

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!