maandag 19 november 2018

Gezinsmoment: Mozes sterft (Mozes en het volk Israël)

Dit keer ons laatste gezinsmoment over Mozes en het volk Israël door de woestijn. We vertelden uit Deuteronomium 31-34 over het sterven van Mozes.

Als belangrijke waarheid gaven we mee dat Mozes sterft en dat is verdrietig. Maar de Heere beloofde het volk dat als ze Hem zouden gehoorzamen en dienen dat Hij altijd bij hen zou zijn en hen nooit zou verlaten.

Als inleiding opende ik mijn Bijbel en las ik de tekst voor uit Deuteronomium 31: 8: 'De HEERE nu is het Die voor u uit gaat. Hij zal met u zijn. Hij zal u niet loslaten en u niet verlaten. Wees niet bevreesd en wees niet ontsteld.' We stelden verschillende vragen over dit tekstgedeelte. Bijvoorbeeld: Waarom hoefde het volk niet bang te zijn? Wat betekent ontsteld? Ook vertelden we dat dit woorden van de Heere waren die Mozes doorgaf aan het volk voor hij ging sterven.



Hierna vertelde mijn man het verhaal aan de hand van deze platen. (t/m slide 18). De laatste woorden van Mozes hebben we kort samengevat door nog eens de woorden uit Deuteronomium 31:8 te bespreken. De Heere beloofde bij het volk te blijven als ze gehoorzaam waren. We vertelden ook de andere kant: als het volk niet gehoorzaam zou zijn dan zou de Heere hen uiteindelijk verlaten. Zo is het ook met ons: als we de Heere dienen blijft Hij dichtbij ons. Hij zal ons dan niet loslaten en niet verlaten en voor ons uitgaan. Wat een zegen is dat. Maar als we ongehoorzaam zijn en onze eigen gang gaan, dan gaan we bij de Heere vandaan! We maakten ook nog even een uitstapje naar gehoorzaam zijn aan papa en mama. De Heere heeft in de Bijbel gezegd dat Hij wil dat kinderen hun vader en moeder gehoorzaam zijn. Dus als je hen gehoorzaam bent, dan ben je ook gehoorzaam aan de Heere en zal Hij bij je zijn. Gehoorzaamheid is erg belangrijk! Als laatste vertelden we hoe Mozes stierf op de berg Nebo. Voor hem was het niet erg om te sterven, want hij mocht bij de Heere komen.

Als verwerking had ik de tekst uit Deuteronomium 31:8 uitgeprint. Op een vierkant blaadje stempelden we met wattenstaafjes en verf een mooie achtergrond waarop we later de tekst plakten. Het was mooi dat deze tekst tijdens het hele gezinsmoment terugkwam en ook tijdens het verven probeerden we er nog wat over door te praten.


De tekst kwam in ons kijkplekje te hangen. Hieronder een foto van alle verwerkingen van onze gezinsmomenten over Mozes en het volk Israël. Je ziet bijvoorbeeld (van links naar rechts): de tenten van het volk met kwakkels en manna, een gezin op weg door de woestijn, de druiventros (gemaakt van klei) uit het land Kanaän die de verspieders hadden meegenomen, de staf die een slang werd (op het houten kistje) en Mozes (ondersteund door Aäron en Hur) op de berg tijdens de strijd met de Amalekieten.


Dit was ons laatste gezinsmoment over dit thema. We hopen nu gezinsmomenten te gaan doen rondom Advent.

4 opmerkingen:

  1. Ik vind jullie kijkplekje heel mooi. Zo simpel. En ook nog eens gezellig staan. Top. Dit wil ik ook gaan doen. Heb al tijden een plekje vrijgemaakt in de woonkamer maar verder kwam ik niet.
    Wat ga je met advent doen?
    Zet je de gezinsmomenten alvast op je blog?
    Hartelijke groet Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Yvonne,
      Ja, een kijkplekje werkt echt heel fijn, vooral ook omdat je nog eens kunt napraten de rest van de week.
      Morgen hopen we ons eerste gezinsmoment rondom Advent te gaan doen. Als ik er genoeg tijd voor heb, wil ik ze graag op mijn blog plaatsen. Verder hopen we dit jaar weer de Jesse Tree te gaan doen (misschien hier en daar iets aangepast)die ik vorig jaar op mijn blog heb geplaatst.
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen
  2. Mooi! Inderdaad heel fijn, zo'n kijkplekje. Ik heb deze verhalen pas op school verteld en het trof me zo dat God Zelf Mozes heeft begraven. Daaruit sprak voor mijn gevoel zo'n tere liefde... Veel zegen met het voorbereiden van je adventsmomenten! Hartelijke groeten van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Marjet,
      Ja, toen ik dit Bijbelgedeelte las voor de voorbereiding vond ik het ook weer zo'n bijzonder gedeelte. Jij een fijne Adventstijd met je klas!
      Groetjes Annemarie

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!