vrijdag 18 november 2016

Kruidkoek met appel en rozijn

 

Hieronder het recept voor een heerlijke kruidkoek. Ik heb hem pas nog gebakken. Mmmmm....het huis gaat er zo lekker van ruiken! De bovenste hoeveelheid is voor een kleine en de onderste voor een grotere koek, voor als je bijvoorbeeld veel visite krijgt in het weekend.

Klein
Benodigdheden:
250 gram zelfrijzend bakmeel
175 gram donkerbruine basterdsuiker
125 gram rozijnen
2 deciliter water
0,75 eetlepel koek/(speculaas)kruiden
1 of 2 appels

Groot
Benodigdheden:
375 gram zelfrijzend bakmeel
265 gram donkerbruine basterdsuiker
190 gram rozijnen
3 deciliter water
1,1 eetlepel koek/(speculaas)kruiden
1 of 2 appels

Bereiding:
Vet een cakevorm in met boter.
Wel de rozijnen in een schaaltje water.
Schil de appel(s) en snijd ze in kleine stukjes.
Doe de bakmeel, suiker, koekkruiden en water in een schaal en roer het goed door elkaar (mixen hoeft niet). 
Voeg de appel en rozijn toe.


Doe alles in de cakevorm. Zowel de kleine als grote kruidkoek moeten een uur in de oven op 165 graden.

 


Dit jongetje weet er ook wel raad mee hoor ;-)


7 opmerkingen:

  1. Verrukkelijk! Vooral het kontje ;)
    Rozijnen er in heb ik nog niet geprobeerd. Ga het eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tip:
    Voeg ook eens wat amandelschaafsel toe...mmmmmmmmmmmmmm!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je tip, ik heb nog amandelschaafsel in mijn voorraadkastje dus ik ga het eens proberen denk ik!

      Verwijderen
  3. Jammie! Kruidkoek is echt zo heerlijk voor in de herfst/winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb pas nog de kleine gebakken; hoort de korst hiervan krokant te zijn? Het is de eerste keer dat ik zo'n koek bakte...

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!