woensdag 18 oktober 2017

Gezinsmoment: Daniël aan het hof van Babel

Een paar weken geleden zijn we begonnen om tijdens onze gezinsmomenten het boek Daniël door te nemen. Hier ons eerste gezinsmoment uit dit Bijbelboek wat gaat over Daniël aan het hof van Babel (Daniël 1: 1-21).

Als belangrijke waarheid wilden we dit keer meegeven dat het belangrijk is om de Heere altijd gehoorzaam te zijn, waar je ook bent.

Als inleiding had ik overal papiertjes in de woonkamer neergelegd met letters erop. Ons zoontje moest ze opzoeken en daarna legde we ze samen in de goede volgorde zodat het woord 'Daniël' gevormd werd. Zo was het voor hem gelijk duidelijk dat we met een serie over Daniël gingen starten.


Hierna vertelde mijn man het verhaal uit Daniël 1 met behulp van deze platen. We legden de nadruk op het feit dat Daniël de Heere bleef gehoorzamen, ook toen hij op een andere plaats kwam. We benoemden dat hij rein (schoon) wilde blijven voor de Heere door geen voedsel te eten wat hij niet mocht eten. Waarschijnlijk wordt dit nu nog niet ten volle begrepen, maar dat hoeft ook niet altijd.

Na het verhaal met de mooie platen was het weer tijd om iets te gaan knutselen. Ik kon niet echt een geschikt knutselwerkje vinden, dus had ik de tekst uit Handelingen 5: 29 over gehoorzaamheid groot uitgeprint en ons zoontje mocht die met waterverf beschilderen. Waterverven vind hij altijd een feest, dus was het een geslaagd werkje. Het idee om deze tekst te gebruiken bij deze geschiedenis heb ik van deze site. Tijdens het verven probeerden we nog wat door te praten over de geschiedenis en over de gehoorzaamheid van Daniël. We waren blij dat onze zoon er aardig wat van had onthouden, hij noemde zelfs de woorden 'onrein' en 'rein'.

 
 
 
In de woonkamer richtte ik het kijkplekje in met de eerste dingen die we geleerd hebben over Daniël. Komende weken zal er als het goed is steeds meer bijgezet worden. Aan de eettafel tijdens het eten hebben we altijd goed zicht op het plekje, dus dan ontstaat er soms zomaar weer een kort gesprekje over wat we hebben gedaan en geleerd. Ook zeggen we regelmatig de tekst uit Handelingen op.  
 

4 opmerkingen:

  1. Mooi onderwerp! En knap van je zoon dat hij al zoveel meeneemt! Zegen bij je momenten gewenst.
    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi, Annemarie! Inderdaad een heel belangrijke waarheid en wat is het soms moeilijk om God overal helemaal gehoorzaam te zijn, vooral in deze tijd. Bedankt voor het delen, je inleiding met de letters ga ik in mijn klas binnenkort gebruiken, wat een leuk idee! Gods zegen gewenst voor jou en je gezin!
    Groetjes van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Marjet! Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet zo goed een inleiding wist te bedenken die echt bij dit verhaal paste, vandaar dat ik uiteindelijk dit maar bedacht... Maar Kaleb vond het een heel leuk opdrachtje!
      Jij heel veel zegen in je klas met de kinderen!
      Hartelijke groet Annemarie

      Verwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!