zaterdag 21 oktober 2017

Eindelijk een heerlijk recept voor chocoladecake!


Al een tijdje was ik op zoek naar een lekker recept voor chocoladecake, want ik houd nu eenmaal erg veel van chocola. Helaas kon ik er elke keer geen vinden. Vaak proefde je amper de chocola of de cake was bijvoorbeeld heel droog. Maar nu heb ik dan toch echt al een paar keer een heerlijke chocoladecake gebakken. Met dank aan mijn zus die me dit recept gaf. Er zit wel behoorlijk wat chocola in, anders mis je de volle chocoladesmaak. Wij bewaren dit soort baksels altijd voor het weekend. In de week proberen we niet heel veel te snoepen, dus dan mag iets extra's in het weekend wel ;-).

Benodigdheden:
140 gram en 200 gram pure chocolade
eetlepel bloem
4 eieren
200 gram boter
200 gram suiker
250 gram zelfrijzend bakmeel

Bereiding:
Smelt de 200 gram chocolade.


Smeer intussen de cakevorm in met boter. Ik gebruik voor deze cake een bakvorm van 25 centimeter, dan krijg je lekkere grote plakken.
Kluts de eieren met de suiker op hoge snelheid 5 minuten met de mixer.
Smelt de 200 gram boter tot hij net vloeibaar is en mix op lagere snelheid de boter door het ei/suikermengsel. Daarna roer je voorzichtig het zelfrijzend bakmeel erdoorheen.
Nu hak je de 140 gram chocolade in stukjes. Doe ze daarna in bakje met een eetlepel bloem erbij. De bloem voorkomt straks dat de stukjes allemaal naar beneden zakken in de cake.


Hierna roer je door iets minder dan de helft van de cakemeel de gesmolten chocola en door de rest van de cakemeel de chocoladestukjes met bloem uit het bakje.



Daarna giet je eerst de cakemeel met de stukjes in de vorm en daar bovenop de cakemeel met de gesmolten chocola.


Nu in de oven op 160 graden en 70 minuten. Het kan ook wat langer, maar als je hem 70 minuten doet dan blijft hij zacht van binnen, een beetje brownie-achtig. Mmmmm....eet smakelijk!

Zie hier het resultaat. Zie je die handjes? Nog even wachten met eten voor de foto ;-).



2 opmerkingen:

  1. O wat lekker! En wat een leuk effect met zo'n donker en licht stukje. Ik ga deze zeker eens proberen want ik ben ook een echte chocoladeliefhebber ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ga deze zeker proberen. Ook jouw kokoskoek recept viel in de smaak! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!