maandag 19 maart 2018

Gezinsmoment: De zalving in Bethanië (Lijdenstijd)

Dit gezinsmoment gaat over de zalving van de Heere Jezus in Bethanië. Je kunt deze geschiedenis terugvinden in alle evangeliën, wij gebruikten vooral Mattheüs 26: 6-13 en Johannes 12: 1-11. Als belangrijke waarheid wilden we graag meegeven dat Maria heel veel van de Heere Jezus hield en dat ze daarom iets heel kostbaars aan Hem gaf. Hoeveel houd jij van de Heere Jezus en hoeveel heb je voor Hem over?

Als inleiding had ik in een vaas water klaargezet waarin ik heerlijk geurende Zwitsal lotion had gedruppeld. Ik deed wat van dat water over de voeten van onze zoon. Hij vond het erg leuk, het kriebelde wel een beetje en het rook natuurlijk ook heerlijk! Het idee voor deze inleiding heb ik van deze blog.

 

Daarna vertelde mijn man het verhaal van de zalving aan de hand van deze platen. We probeerden de nadruk te leggen op de grote liefde van Maria voor de Heere Jezus. De mensen keurden het af wat ze hier deed en vonden het jammer van de dure zalf. Maar de Heere Jezus wist hoeveel Maria van Hem hield en dat ze het deed als voorbereiding op Zijn begrafenis. Hij kende het hart van Maria en Hij kent ook jouw hart!

Als laatste maakten we een heerlijk geurend flesje met zalf. Ik had een fles uitgeprint en uitgeknipt en daar plakten we mooie glinsterende steentjes op. Daarna plakte ik er onderin nog wat gedroogde lavendelblaadjes op zodat het flesje heerlijk rook. 


 
Tijdens het maken van het werkje praten we nog  wat na over de grote liefde van Maria voor de Heere Jezus. We bespraken dat Maria iets heel moois en duurs aan de Heere Jezus gaf en we probeerden het nog wat persoonlijker te maken door te vragen wat wij aan de Heere Jezus zouden kunnen en willen geven. We plakten het flesje op het tweede kartonnetje van het prikbord op ons kijkplekje met de zes kartonnetjes over het lijden, sterven en de opstanding van de Heere Jezus.

7 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor het delen van dit mooie moment!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee met die Zwitsal, Annemarie! Dat ga ik onthouden.
    Wat een gezellige, vrolijke foto van jou met Kaleb.
    Een hele goede en gezegende verdere lijdenstijd gewenst.
    Groetjes, Ariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi hoor, om jullie zo fijn bezig te zien! Idd leuk idee met die Zwitsal! Wat een liefde had Maria voor haar Heere, daar moet ik nu steeds aan denken. Tegen al die boze mannen in, tóch haar liefde voor Jezus tonen, zoveel voor Hem over hebben... Rijke les zit er in deze geschiedenis! Groetjes van Marjet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is een prachtige geschiedenis, daar ben ik het helemaal mee eens! Ik wilde nog zeggen dat ik het heel mooi vind dat je het boek 'hoofdstuk voor hoofdstuk door de Bijbel' hebt gekocht. Het is voor mij nog steeds vaak een waardevolle aanvulling op het hoofdstuk wat ik heb gelezen, ik hoop voor jou ook! Hartelijke groet en bedankt weer voor je reactie, Annemarie.

      Verwijderen
  4. Ik ben benieuwd naar de invulling van de andere gezinsmomenten!
    Groet, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Yvonne,
      Ik heb de andere gezinsmomenten nog even kort omschreven in dit blogbericht: http://geborgen-in-god.blogspot.nl/2018/03/activiteiten-rondom-lijdenstijd-en.html
      Je kunt daar ook zien hoe de andere kartonnetjes zijn geworden.
      Hartelijke groet,
      Annemarie

      Verwijderen
  5. Die had ik even gemist. Bedankt voor je reactie!
    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen

Reacties zijn altijd hartelijk welkom!